Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN E-MODUL SOCIO SCIENTIFIC ISSUE (SSI) PADA MATERI PENERAPAN ILMU KIMIA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI UNTUK MENSTIMULUS KEMAMPUAN BERPIKR KRITIS SISWA

ISLANIAH, ADE (2024) PENGEMBANGAN E-MODUL SOCIO SCIENTIFIC ISSUE (SSI) PADA MATERI PENERAPAN ILMU KIMIA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI UNTUK MENSTIMULUS KEMAMPUAN BERPIKR KRITIS SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (853kB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (863kB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (788kB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_REFF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (789kB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text
Ade Islaniah_2282200046_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Socio scientific issue (ssi) is a learning approach that is a representation of science studies related to social life conceptually. This approach is able to stimulate students' critical thinking skills, where many science problems related to social life need to be solved so as to get a good solution. Chemistry concepts are still abstract, so it is necessary to continue to study so that the concept develops from simple to more complex concepts. To make it easier for students to understand chemical concepts that are still abstract, it is necessary to link the material on the application of chemistry with the socio scientific issue approach which is expected to stimulate students' critical thinking skills. This study was conducted with the aim to determine the development of socio scientific issue-based e-modules on chemistry concept material to stimulate students' critical thinking skills, to determine the feasibility of socio scientific issue-based learning e-modules on chemistry concept material to stimulate students' critical thinking skills, and to determine student responses to socio scientific issue-based learning e-modules on chemistry concept material to stimulate students' critical thinking skills. The research design used is research and development (R&D) with the ADDIE model which has 5 stages, namely Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The instruments used in this research are needs analysis questionnaire, material expert and media expert validation sheets, and student response questionnaires. The analysis technique used is the aikens V method with a significance of 5% and a Likert scale with 5 points. The average results of the validation test of media experts and material experts show that the learning e-module is valid or feasible to use. And the results of the limited test conducted on 30 students of class X-3 at Man 1 Pandeglang showed that the students' response to the learning e-module was "Very Good" with a percentage of 84.70%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAFFIFAH, ISRIYANTI0012029104
Thesis advisorIRHAMNI, IRHAMNI197805302005011002
Additional Information: Socio scientific issue (ssi) merupakan suatu pendekatan pembelajaran yang merupakan representasi dari kajian sains yang berhubungan dengan kehidupan sosial seara konseptual. Pendekatan ini mampu menstimulus kemampuan berpikir kritis siswa, dimana banyak persoalan sains yang berhubungan dengan kehidupan sosial yang perlu dipecahkan sehingga mendapatkan solusi yang baik. Konsep kimia masih bersifat abstrak, sehingga perlu untuk terus dikaji agar konsepnya berkembang dari yang sederhana ke konsep yang lebih kompleks. Untuk mempermudah siswa dalam memahami konsep kimia yang masih abstrak, perlu dikaitkan antara materi penerapan ilmu kimia dengan pendekatan socio scientific issue yang diharapkan mampu menstimulus kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengembangan e-modul berbasis socio scientific issue pada materi konsep kimia untuk menstimulus kemampuan berpikir kritis siswa, mengetahui kelayakan e-modul pembelajaran berbasis socio scientific issue pada materi konsep kimia untuk menstimulus kemampuan berpikir kritis siswa, dan untuk mengetahui respon siswa terhadap e-modul pembelajaran berbasis socio scientific issue pada materi konsep kimia untuk menstimulus kemampuan berpikir kritis siswa. Desain penelitian yang digunakan yaitu penelitian dan pengembangan (R&D) dengan model ADDIE yang dimana memiliki 5 tahapan, yaitu Analyze (analisis), Design (desain), Development (pengembangan), Implementation (impelementasi), dan Evaluation (evaluasi). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu angket analisis kebutuhan, lembar validasi ahli materi dan ahli media, dan angket respon siswa. Teknik analisis yang digunakan yaitu metode aikens V dengan signifikansi 5% dan skala likert dengan 5 poin. Hasil rata-rata uji Validasi ahli media dan ahli materi menunjukkan bahwa e-modul pembelajaran valid atau layak digunakan. Dan hasil uji terbatas yang dilakukan pada 30 siswa kelas X-3 di Man 1 Pandeglang menunjukkan bahwa respon siswa terhadap e-modul pembelajaran “Sangat Baik” dengan hasil persentase 84,70%.
Uncontrolled Keywords: E-Learning Module, Socio Scientific Issue, Critical Thinking Ability, Chemistry In Daily Life. E-Modul Pembelajaran, Socio Scientific Issue, Kemampuan Berpikir Kritis, Penerapan Ilmu Kimia dalam Kehidupan.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QD Chemistry
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: Ade Islaniah
Date Deposited: 27 Jul 2024 11:39
Last Modified: 27 Jul 2024 11:39
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38357

Actions (login required)

View Item View Item