Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN INTERAKTIF DI KELAS IV SDN CIWEDUS II KOTA CILEGON

HASANAH, USWATUN (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN INTERAKTIF DI KELAS IV SDN CIWEDUS II KOTA CILEGON. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ips melalui strategi pembelajaran interaktif di kelas iv sdn ciwedus II cilegon.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (24MB)

Abstract

ABSTRACT IMPROVING LEARNING OUTCOMES OF STUDENTS ON SOCIAL SUBJECT BY IMPLEMENTING INTERACTIVE LEARNING STRATEGIES AT FOURTH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL CIWEDUS II CILEGON Uswatun Hasanah NIM . 2227100817 This research aims is to improving the activity learn student and the result of social subject about technological growth produce, communication, and transportation in class four (IV) of elementary school through interactive learning strategies. The experiment was conducted in an elementary school Ciwedus II Cilegon . The research subject is the students in class the fourth grade students totaling 19 people, in social subject about the tecnological growth produce, communication, and transportation in the second semester of academic year 2013/2014. This study was conducted in March until April 2014. It is Classroom Action Research (CAR), which depends on two cycles . The Classroom Action Research type is used from Kemmis and Mc Taggart . Each cycles consists of four stages, they are planning, implementation, observation, and reflection as a basis of replanning to the next cycles. The results obtained from the observations made by researcher in the first cycle with a percentage based student learning activities and student learning outcomes. The activity percentage student learning in the first cycle is the average value 72 %, but on the second cycle increased by 16 % to become 88 %. While the percentage of student learning outcomes in the first cycle 53 % obtained results and the students who completed the second cycle increased by 47 % to become 100 % of students who passed. From the results of this study, it could be concluded that the use of interactive learning strategies could to improve the learning outcomes of students in the fourth grade of SDN Ciwedus II Cilegon with the material about tecnological growth production, communications, and transportation. Keywords : learning outcomes, social subject, interactive learning strategies.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDamanhuri, Damanhuri198203032006041004
Thesis advisorRahman Hakim, Zerry198003312010121002
Additional Information: ABSTRAK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN INTERAKTIF DI KELAS IV SDN CIWEDUS II KOTA CILEGON Uswatun Hasanah NIM. 2227100817 Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dan hasil belajar IPS tentang perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi di kelas IV SD melalui penggunaan strategi pembelajaran interaktif. Penelitian dilaksanakan di Sekolah Dasar Ciwedus II Kota Cilegon. Subjek penelitian yaitu, siswa kelas IV yang berjumlah 19 orang, pada mata pelajaran IPS tentang perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi pada semester II tahun pelajaran 2013/2014. Penelitian ini dilaksanakan bulan MaretApril 2014. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri dari dua siklus. Model PTK yang digunakan adalah model siklus dari Kemmis dan Mc. Taggart. Setiap siklusnya terdiri dari empat tahapan yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, refleksi sebagai dasar perencanaan ulang pada siklus berikutnya. Hasil yang diperoleh dari pengamatan yang dilakukan oleh peneliti pada siklus I dengan berdasarkan persentase aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa. Persentase aktivitas belajar siswa pada siklus I nilai rataratanya adalah 72%, namun pada siklus II mengalami peningkatan sebanyak 16% sehingga menjadi 88%. Sedangkan presentase hasil belajar siswa pada siklus I diperoleh hasil 53% siswa yang tuntas dan mengalami peningkatan pada siklus II sebanyak 47% sehingga menjadi 100% siswa yang tuntas. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan strategi pembelajaran interaktif dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas IV SDN Ciwedus II Kota Cilegon dengan materi perkembangan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi. Kata kunci : Hasil belajar, pembelajaran IPS, strategi pembelajaran interaktif.
Uncontrolled Keywords: earning outcomes, social subject, interactive learning strategies. Hasil belajar, pembelajaran IPS, strategi pembelajaran interaktif.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 27 Oct 2021 03:56
Last Modified: 27 Oct 2021 03:56
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3832

Actions (login required)

View Item View Item