Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS POKOK BAHASAN TEKNOLOGI PRODUKSI, KOMUNIKASI, DAN TRANSPORTASI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK BERKIRIM SALAM DAN SOAL DI KELAS IV SDN UNYUR

EKA WIDYA, JENNY (2014) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS POKOK BAHASAN TEKNOLOGI PRODUKSI, KOMUNIKASI, DAN TRANSPORTASI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEKNIK BERKIRIM SALAM DAN SOAL DI KELAS IV SDN UNYUR. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran ips pokok bahasan teknologi produksi, komunikasi, dan transportasi melalui model pembelajaran kooperatif.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (48MB)

Abstract

ABSTRACT Jenny Eka Widya. Improving Student Learing Outcomes in Social Studies The Subject of Production Technology, Communication, and Transportation Through Cooperative Learning Model Techniques Sending Greetings and Questions in Class IV SDN Unyur. Undergraduate Thesis, Primary School Teacher Education, Department of Education Sciences, Faculty of Teacher Training and Education Sciences, University of Sultan Ageng Tirtayasa. In General, this research aims to improve the learning outcomes of students in learning through cooperative learning model of social studies techniques to sending greetings and questions in class IV SDN Unyur. Whereas in particular, this study aims to describe the activity of students and student learning outcomes increase knowing in learning through cooperative learning model of social studies techniques to sending greetings and questions in class IV SDN Unyur. This research was carried out by using the PTK Kemmis method and Mc Taggart through planning stages, action, observation, and reflection which consists of two cycles and stages beginning with prasiklus. Each cycle in this study consisted of two times. The instruments used in this study is the student learning outcomes tests, observation sheets, and guidelines for the interview. Research results show that an increase in activity and student learning outcomes at each cycle. Student activity in cycle I gained an average of 73,13% with the criteria of "Good (B)" and 90,63% in cycle II criteria "very good (A)". Furthermore, the results of student learning on a pre cycle obtained average value of 65,15 with "Enough (C)" and student learning completeness by 38,24% then in cycle I, student learning results obtained average value with the predicate "good (B)" by 75,59 and student learning completeness amounted to 76,47%. Next on cycle II, student learning results obtained average value of 86,32 with the predicate "very good once (A)" and student learning completeness by 100%. Based on the results of the research, then the learning model cooperative techniques to sending greetings and questions can be used as an alternative in the learning of IPS that can be used in an effort to enhance student learning outcomes and activities. Keywords : student learning outcomes, student activity, social studies learning, cooperative learning model techniques sending greetings and questions, PTK.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Additional Information: ABSTRAK Jenny Eka Widya. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Pokok Bahasan Teknologi Produksi, Komunikasi, dan Transportasi Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Berkirim Salam dan Soal di Kelas IV SDN Unyur. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Secara umum, penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS melalui model pembelajaran kooperatif teknik berkirim salam dan soal di kelas IV SDN Unyur. Sedangkan secara khusus, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan aktivitas siswa dan mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS melalui model pembelajaran kooperatif teknik berkirim salam dan soal di kelas IV SDN Unyur. Penelitian ini dilaksanakan dengan menggunakan metode PTK Kemmis dan Mc Taggart melalui tahap perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi yang terdiri dari dua siklus dan diawali dengan tahapan prasiklus. Setiap siklus dalam penelitian ini terdiri dari dua kali pertemuan. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes hasil belajar siswa, lembar observasi, dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukan bahwa adanya peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada setiap siklusnya. Aktivitas siswa pada siklus I memperoleh rata-rata sebesar 73,13% dengan kriteria “Baik (B)” dan 90,63% pada siklus II dengan kriteria “Baik Sekali (A)”. Selanjutnya, hasil belajar siswa pada pra siklus memperoleh nilai rata-rata 65,15 dengan predikat “Cukup (C)” dan ketuntasan belajar siswa sebesar 38,24% kemudian pada siklus I, hasil belajar siswa memperoleh nilai ratarata dengan predikat “Baik (B)” yaitu 75,59 dan ketuntasan belajar siswa sebesar 76,47%. Selanjutnya pada siklus II, hasil belajar siswa memperoleh nilai rata-rata yaitu 86,32 dengan predikat “Baik Sekali (A)” dan ketuntasan belajar siswa sebesar 100%. Berdasarkan hasil penelitian, maka model pembelajaran kooperatif teknik berkirim salam dan soal dapat dijadikan sebagai alternatif dalam pembelajaran IPS yang dapat digunakan sebagai upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Kata kunci : hasil belajar siswa, aktivitas siswa, pembelajaran IPS, model pembelajaran kooperatif teknik berkirim salam dan soal, PTK.
Uncontrolled Keywords: hasil belajar siswa, aktivitas siswa, pembelajaran IPS, model pembelajaran kooperatif teknik berkirim salam dan soal, PTK. student learning outcomes, student activity, social studies learning, cooperative learning model techniques sending greetings and questions, PTK.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 27 Oct 2021 03:43
Last Modified: 27 Oct 2021 03:43
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3824

Actions (login required)

View Item View Item