HANIYYAH, LILIS (2017) PENERAPAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SEARCH, SOLVE, CREATE AND SHARE (SSCS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENERAPAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SEARCH, SOLVE, CREATE AND.PDF Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
LILIS HANIYYAH (2017). The Implementation Of Math Learning by Using Model Search, Solve, Create and Share (SSCS) To Improve Understanding of Mathematical Concept and Mathematical Disposition of Junior High School. Thesis Department of Mathematics Education Faculty of Teacher Training and Education. University of Sultan Ageng Tirtayasa. Serang. 2017. This research is motivated by the low mathematics learning result of students in Indonesia. This is caused by several factors, such as the low ability of understanding mathematical concepts and supported by the low mathematical disposition of students is the appreciation of mathematics learning. One of the efforts to improve the students' understanding of mathematical concepts and mathematical dispositions is by using Search, Solve, Create and Share (SSCS) learning model which makes students self-reliant, active and focused in learning mathematics. This study aims to determine the improvement of the ability to comprehend mathematical concepts and mathematical disposition of students by using Search, Solve, Create and Share (SSCS) model in mathematics learning. This research uses quasi experimental method with non-equivalent control group design. The subjects of this research are class VIII C (experiment) and VIII D (control) semester 2 SMPN 2 Serang City. The instrument used in this research is the ability to comprehend mathematical concepts and mathematical disposition scale. Data of this study were analyzed using normality test, homogeneity test, two-party test, and one-party test. The conclusion of this research is the ability of understanding mathematical concepts of students using Search, Solve, Create and Share (SSCS) learning model better than students using conventional learning model. While mathematical dispositions using Search, Solve, Create and Share (SSCS) learning models have a lower or equal increase with students using conventional learning models. Thus the Search, Solve, Create and Share (SSCS) learning model can be applied to improve the comprehension of mathematical concepts but less effective in improving mathematical disposition of Junior High School students.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | LILIS HANIYYAH (2017). Penerapan Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Disposisi Matematis Siswa SMP. Skripsi Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Serang. 2017. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar matematika siswa di Indonesia. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor, diantaranya adalah rendahnya kemampuan pemahaman konsep matematis dan didukung oleh rendahnya disposisi matematis siswa yaitu apresiasi terhadap pembelajaran matematika. Salah satu upaya untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis dan disposisi matematis siswa adalah dengan menggunakan model pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) yang menjadikan siswa mandiri, aktif dan fokus dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis dan disposisi matematis siswa dengan menggunakan model Search, Solve, Create and Share (SSCS) dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimen dengan desain non-equivalent control group design. Subyek penelitian ini adalah kelas VIII C (eksperimen) dan VIII D (kontrol) semester 2 SMPN 2 Kota Serang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes kemampuan pemahaman konsep matematis dan skala disposisi matematis. Data hasil penelitian ini dianalisis menggunakan uji normalitas, uji homogenitas, uji dua pihak, dan uji satu pihak. Kesimpulan dari penelitian ini adalah kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yang menggunakan model pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) lebih baik dari siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Sedangkan disposisi matematis yang menggunakan model pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) memiliki peningkatan yang lebih rendah atau sama dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Dengan demikian model pembelajaran Search, Solve, Create and Share (SSCS) bisa diterapkan untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis namun kurang efektif dalam peningkatan disposisi matematis siswa SMP. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 27 Oct 2021 03:37 | |||||||||
Last Modified: | 27 Oct 2021 03:37 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3823 |
Actions (login required)
View Item |