Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA PADA MATERI STATISTIKA DI SMPN 1 CIRUAS

Falderama, Juan (2024) ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA PADA MATERI STATISTIKA DI SMPN 1 CIRUAS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Fulltext Skripsi)
Juan Falderama_2225170042_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Cover s.d BAB 1 + Daftar Pustaka)
Juan Falderama_2225170042_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (661kB)
[img] Text (BAB 2)
Juan Falderama_2225170042_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (268kB)
[img] Text (BAB 3)
Juan Falderama_2225170042_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (342kB)
[img] Text (BAB 4)
Juan Falderama_2225170042_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (722kB)
[img] Text (BAB 5)
Juan Falderama_2225170042_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (76kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
Juan Falderama_2225170042_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (204kB)
[img] Text (Turnitin)
Juan Falderama_2225170042_Cp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (Lampiran)
Juan Falderama_2225170042_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This reseach aims to analyze students' mathematical literacy skills in solving PISA questions on statistics. This research is a qualitative research. The research subjects were 8E grade students at SMPN 1 Ciruas which was conducted using PISA questions on statistics material. Implementation of the study 4 students were selected to represent high, medium, low criteria in each mathematical literacy ability. Students with low criteria amounted to 2 people (10%), students with medium criteria amounted to 16 people (80%), and students with high criteria amounted to 2 people (10%). students with low literacy levels are able to recognize information and are able to interpret and be able to use appropriate formulas to solve problems. Students with a medium level of literacy are able to provide answers according to procedures by applying simple problem solving strategies and able to work effectively with concrete or complex situation models and are able to connect them to real situations. Students with a high level of literacy are able to make generalizations and use mathematical reasoning in solving problems and communicating them.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSANTOSA, CECEP ANWAR HADI FIRDOS198101052008121001
Thesis advisorKHAERUNNISA, ETIKA198803272014042001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan literasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal PISA pada materi statistika. Penelitan ini merupakan peneltian kualitatif. Subjek penelitan adalah siswa kelas 8E di SMPN 1 Ciruas yang dilakukan dengan menggunakan soal PISA pada materi statistika. Pelaksanaan penelitian 4 siswa terpilih mewakili kriteria tinggi, sedang, rendah pada setiap kemampuan literasi matematis. Siswa dengan kriteria rendah berjumlah 2 orang (10%), siswa dengan kriteria sedang berjumlah 16 orang (80%), dan siswa dengan kriteria tinggi berjumlah 2 orang (10%). siswa dengan tingkat kemampuan literasi rendah mampu untuk mengenali informasi dan mampu menginterpretasikan serta mampu menggunakan rumus yang sesuai untuk menyelesaikan masalah. Siswa dengan tingkat kemampuan literasi sedang mampu untuk memberikan jawaban sesuai prosedur dengan menerapkan strategi pemecahan masalah yang sederhana dan mampu bekerja secara efektif dengan model situasi konkret ataupun kompleks serta mampu menghubungkannya dengan situasi nyata. Siswa dengan tingkat kemampuan literasi tinggi mampu membuat generalisasi dan menggunakan penalaran matematika dalam menyelesaikan masalah serta mengkomunikasikannya.
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Communication > Science Journalism
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mr Juan Falderama
Date Deposited: 12 Jul 2024 16:19
Last Modified: 12 Jul 2024 16:19
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38227

Actions (login required)

View Item View Item