SOLEHAT, SOLEHAT (2018) HUBUNGAN MINAT BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF DAN PSIKOMOTOR SISWA MELALUI METODE GALLERY WALK PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI (Kelas X di SMA Negeri 1 Pamarayan). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
HUBUNGAN MINAT BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF DAN PSIKOMOTOR SISWA MELALUI METODE GALLERY WALK PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI (Kelas X di SMA Negeri 1 Pamarayan).PDF Restricted to Registered users only Download (10MB) |
Abstract
This study aims to find out the relation between students’ learning interest with cognitive and psychomotor abilities through gallery walk method on biodiversity concept. This study was used correlation technique. The population in this study were all students of the class X MIA at SMA Negeri 1 Pamarayan and the sample were all students of the class X MIA 2 with total 34 students that taken by random sampling technique. Students’ learning interest was measured using questionnaire, students’ cognitive abilities was measured using objective tests of multiple choice, and students’ psychomotor ability was measured using an observation sheet. Based on study results, the students’ learning interest got an average score of 80,84% with good category, the students' cognitive abilities got an average score of 82,35% with a very high category, and the students’ pychomotor abilities got an average score of 82,97% with very high category. The correlation between students’ learning interest and cognitive abilities got value of correlation coefficient equal to 0,496 with medium criterion with signification 0,003, while the correlation between students’ learning interest and psychomotor abilities got value of correlation coefficient equal to 0,494 with medium criterion with signification 0,003. It shows that there was a positive correlation between students’ learning interest with cognitive and psychomotor abilities through gallery walk method on biodiversity concept for class X at SMA Negeri 1 Pamarayan.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan minat belajar dengan kemampuan kognitif dan psikomotor siswa melalui metode Gallery Walk pada konsep keanekaragaman hayati. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik korelasi. Populasinya adalah seluruh siswa kelas X MIA di SMA Negeri 1 Pamarayan dengan sempel yaitu kelas X MIA 2 yang berjumlah 34 orang yang diambil dengan teknik Random sampling. Minat belajar diukur menggunakan kuesioner, kemampuan kognitif diukur menggunakan tes objektif berupa pilihan ganda, dan psikomotor siswa diukur menggunakan lembar observasi. Berdasarkan hasil penelitian, minat belajar siswa memperoleh nilai rata-rata sebesar 80,84% dengan kategori baik; kemampuan kognitif siswa memperoleh nilai rata-rata sebesar 82,35% dengan kategori sangat tinggi; psikomotor siswa memperoleh nilai rata-rata sebesar 82,97% dengan kategori sangat tinggi. Korelasi antara minat belajar dengan kemampuan kognitif siswa mendapatkan nilai koefisien korelasi sebesar 0,496 dengan kriteria sedang dengan signifikasi 0,003. Korelasi antara minat belajar dengan psikomotor siswa mendapatkan nilai koefisien korelasi sebesar 0,494 dengan kriteria sedang dengan signifikasi 0,003. Hal tersebut menunjukkan bahwa adanya korelasi positif antara minat belajar dengan kemampuan kognitif dan psikomotor siswa melalui metode Gallery Walk kelas X pada meteri keanekaragaman hayati di SMA Negeri 1 Pamarayan. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 27 Oct 2021 03:31 | |||||||||
Last Modified: | 27 Oct 2021 03:31 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3817 |
Actions (login required)
View Item |