AZKIA, ALFIA (2024) PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP KECAKAPAN MATEMATIS SISWA DI SMPN 14 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Alfia Azkia_2225200090_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_02.pdf Restricted to Registered users only Download (348kB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_03.pdf Restricted to Registered users only Download (508kB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_05.pdf Restricted to Registered users only Download (202kB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
Alfia Azkia_2225200090_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (426kB) |
Abstract
Mathematics is studied to develop skills in mathematical thinking, not just to apply formulas and perform calculations. Problem-solving skills are crucial mathematical abilities. Problem-solving ability also depends on other mathematical abilities, such as conceptual understanding. However, the fact remains that students in Indonesia have low conceptual understanding and problem-solving abilities. This is due to how students manage and process the information they acquire from lessons, considering cognitive load. There is a belief that learning while considering cognitive load can enhance students' ability to understand concepts and solve mathematical problems. This study was conducted at SMPN 14 Kota Serang in the academic year 2023/2024. The research aim was to determine whether learning that considers cognitive load improves students' ability to understand concepts and solve mathematical problems compared to traditional learning methods. The results of this study show that there is a difference in abilities between classes that consider cognitive load in their learning approach and those that do not.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Matematika dipelajari untuk mengembangkan keterampilan dalam berpikir matematis, bukan hanya sekadar mengaplikasikan rumus dan melakukan perhitungan.. Kemampuan pemecahan masalah adalah kemampuan matematis yang penting. Kemampuan pemecahan masalah juga bergantung pada kemampuan matematis lainnya, yaitu pemahaman konseptual. Namun, faktanya adalah bahwa siswa di Indonesia memiliki kemampuan pemahaman konseptual dan pemecahan masalah yang rendah. Hal ini disebabkan oleh cara siswa mengelola dan memproses informasi yang mereka peroleh dari pelajaran dengan mempertimbangkan beban kognitif. Ada keyakinan bahwa pembelajaran dengan memperhatikan beban kognitif dapat meningkatkan kemampuan siswa untuk memahami konsep dan memecahkan masalah matematis. Studi ini dilakukan di SMPN 14 Kota Serang pada tahun akademik 2023/2024. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui apakah pembelajaran yang memperhatikan beban kognitif meningkatkan kemampuan siswa untuk memahami konsep dan memecahkan masalah matematis daripada pembelajaran yang tidak. Hasil dari Penelitian ini menunjukan bahwa terdapat perbedaan kemampuan antara kelas dengan pembelajaran memperhatikan beban kognitif dan kelas dengan pembelajaran pada umumnya. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Cognitive load management, mathematical proficiency, conceptual understanding ability, problem-solving ability pengelolaan beban kognitif, kecakapan matematis, kemampuan pemahaman konseptual, kemampuan pemecahan masalah | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Alfia Azkia | |||||||||
Date Deposited: | 06 Aug 2024 11:51 | |||||||||
Last Modified: | 06 Aug 2024 11:51 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38092 |
Actions (login required)
View Item |