Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MEANS-ENDS ANALYSIS (MEA) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA

AMALIA TRIANANDA, ANNISYA (2017) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MEANS-ENDS ANALYSIS (MEA) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MEANS-ENDS ANALYSIS (MEA) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MAS.PDF
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

ANNISYA AMALIA TRIANANDA (2017). The Uses of Means-Ends Analysis (MEA) Learning Model in Improve Mathematical Problem Solving Skills and Student Learning Motivation. Thesis Department of Mathematics Education Faculty of Teacher Training and Education. University of Sultan Ageng Tirtayasa. Serang. 2017. The purpose of this research is to find out whether the achievement and improvement of problem solving ability of mathematical students who get the learning model with Means- Ends Analysis (MEA) model is better than the achievement and improvement of problem solving ability of mathematical students who get the ordinary learning model. The study was conducted by using quasi-experimental method. The research design used is non equivalent control group design. The population in this study is all students of class VII SMP Negeri 14 Serang City academic year 2016/2017. Sampling using cluster random sampling technique by way of drawing, which will result in two groups of classes, namely experimental class that obtains learning with Means-Ends Analysis learning model and control class that get regular learning. The instruments used were mathematical problem solving skills test and non-test learning motivation scale. The result of the research concludes that: (1) The final achievement of the mathematical problem solving ability of the students who are given the Means-Ends Analysis learning model is better than the students who are given the usual learning model, (2) the improvement of students' mathematical problem solving ability which is given the Means-Ends Analysis (3) The final achievement of students 'learning motivation with the Means-Ends Analysis model is better than the students who are given the usual learning model, and (4) the improvement of students' learning motivation which is given the learning model of Means- Ends Analysis is better than students who are given the usual learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thesis advisorUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Additional Information: ANNISYA AMALIA TRIANANDA (2017). Penerapan Model Pembelajaran Means- Ends Analysis (MEA) dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa. Skripsi Jurusan Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Serang. 2017. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah pencapaian dan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang memperoleh model pembelajaran dengan model Means-Ends Analysis (MEA) lebih baik daripada pencapaian dan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang memperoleh model pembelajaran biasa. Penelitian dilakukan dengan menggunakan metode kuasi eksperimen. Desain penelitian yang digunakan yaitu non equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 14 Kota Serang tahun ajaran 2016/2017. Pengambilan sampel menggunakan teknik cluster random sampling dengan cara pengundian, yang akan menghasilkan dua kelompok kelas, yaitu kelas eksperimen yang memperoleh pembelajaran dengan model pembelajaran Means-Ends Analysis dan kelas kontrol yang memperoleh pembelajaran biasa. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan pemecahan masalah matematis dan non-tes skala motivasi belajar. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa: (1) Pencapaian akhir kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang diberi model pembelajaran Means-Ends Analysis lebih baik daripada siswa yang diberi model pembelajaran biasa, (2) Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang diberi model pembelajaran Means-Ends Analysis lebih baik daripada siswa yang diberi model pembelajaran biasa, (3) Pencapaian akhir motivasi belajar siswa yang diberi model pembelajaran Means-Ends Analysis lebih baik daripada siswa yang diberi model pembelajaran biasa, dan (4) Peningkatan motivasi belajar siswa yang diberi model pembelajaran Means-Ends Analysis lebih baik daripada siswa yang diberi model pembelajaran biasa.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 27 Oct 2021 03:22
Last Modified: 27 Oct 2021 03:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3803

Actions (login required)

View Item View Item