Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DIGITAL BERBASIS NUMERASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP

ZULFA ANGGRAINI, RIFA (2024) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DIGITAL BERBASIS NUMERASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (275kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (465kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (233kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Rifa Zulfa Anggraini_2225200067_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

The aim of this research is to develop a digital LKPD based on numeracy to improve the mathematical communication skills of junior high school students. The type of research used is R&D with the ADDIE model. (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Class IX research subjects totaled 24 students for small-scale trials, and class VIII totaled 35 students for large-scale tests for the 14th SMPN 14 Kota Serang. Validity by the material expert was obtained at 76.35% and by the media expert at 83.65%, so the accumulation of validation results was included in the validation criteria. The product is tested through pretests and posttests to assess its effectiveness. The results of data analysis using N-Gain showed an improvement in students's mathematical communication skills with a fairly effective criterion and a N-Gain score of 0.6408. Based on the results of the study, it was concluded that digital LKPD based on numeracy to improve the mathematical communication skills of high school students meet valid, practical, and effective criteria for use in learning. The implications of this study are the importance of the use of technology in supporting mathematical learning centered on the mathematics communication skills of high school students.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUDIANA, RIA198101302008121001
Thesis advisorANRIANI, NURUL198201192006042003
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) digital berbasis numerasi dengan tujuan meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. Jenis penelitian yang digunakan yaitu R&D dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Subjek penelitian kelas IX berjumlah 24 siswa untuk uji coba skala kecil dan kelas VIII berjumlah 35 siswa untuk uji coba skala besar SMPN 14 Kota Serang. Validitas oleh ahli materi diperoleh 76,35% dan ahli media 83,65% sehingga akumulasi hasil validasi termasuk kedalam kriteria valid. Hasil kepraktisan setelah menggunakan produk menurut respon pendidik diperoleh 85,05% dan respon siswa diperoleh 82,60% sehingga akumulasi hasil penilaian termasuk kedalam kriteria sangat praktis. Uji coba produk dilakukan melalui pretest dan posttest untuk menilai efektivitasnya. Hasil analisis data menggunakan N-Gain menunjukkan peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa dengan kriteria cukup efektif dan nilai N-Gain sebesar 0,6408. Berdasarkan hasil penelitian, disimpulkan bahwa lembar kerja peserta didik digital berbasis numerasi untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran. Implikasi dari penelitian ini adalah pentingnya penggunaan teknologi dalam mendukung pembelajaran matematika yang berpusat pada kemampuan komunikasi matematis siswa SMP.
Uncontrolled Keywords: Instructional Media; Mathematical Communication Skills; Numeration. Kemampuan Komunikasi Matematis, Media Pembelajaran, Numerasi.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Rifa Zulfa Anggraini
Date Deposited: 08 Jul 2024 15:47
Last Modified: 16 Jul 2024 09:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37890

Actions (login required)

View Item View Item