Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE SCRAMBLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Triniswari, Ratih (2017) PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE SCRAMBLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE SCRAMBLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA.PDF
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

This study attempts to know what the of the application of learning model scramble on ability to understanding the concept of students III A as a class experimentation and class III B as a class control use the model direct intruction in primary schools Ciruas 4 years lessons 2016 / 2017 on the subjects of science social especially in competence basic 2.4 know history money. Methods used in research this is the method quasi ekperimen type nonequivalent control group design. Based on the results of research, shows that there is a difference in the capacity understanding the concept of between students who use learning model scramble with students who use the model direct intruction , can be seen from ujit two parties that 3,58>2,002, then H0 rejected Ha accepted. The capacity to understanding the concept between students who use learning model scramble higher than students who use the model direct intruction , can be seen from uji-t one parties that 3,87>1,671 , so H0 rejected Ha accepted . So it will be concluded that there are differences between the ability to understanding the concept students who use learning model scramble with students who use the model direct intruction.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, AsnawiUNSPECIFIED
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana hasil dari penerapan model pembelajaran Scramble terhadap kemampuan pemahaman konsep siswa kelas III A sebagai kelas eksperimen dan kelas III B sebagai kelas kontrol yang menggunakan model Direct Intruction di SDN Ciruas 4 tahun pelajaran 2016/2017 pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial khususnya dalam kompetensi dasar 2.4 mengenal sejarah uang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuasi ekperimen tipe nonequivalent control grup design. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Scramble dengan siswa yang menggunakan model Direct Intruction, dapat dilihat dari uji-t dua pihak yaitu 3,58>2,002, maka H0 ditolak Ha diterima. Kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Scramble lebih tinggi daripada siswa yang menggunakan model Direct Intruction, dapat dilihat dari uji-t satu pihak yaitu 3,87 >1,671, maka H0 ditolak Ha diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Scramble dengan siswa yang menggunakan model Direct Intruction.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 27 Oct 2021 02:46
Last Modified: 27 Oct 2021 02:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3774

Actions (login required)

View Item View Item