Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HUBUNGAN JURNAL BELAJAR DENGAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOLOGI KELAS X DI SMA NEGERI 4 KOTA SERANG

SARI, MUSTIKA (2018) HUBUNGAN JURNAL BELAJAR DENGAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOLOGI KELAS X DI SMA NEGERI 4 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
HUBUNGAN JURNAL BELAJAR DENGAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA PADA KONSEP EKOLOGI KELAS X DI SMA NEGERI 4 KOTA SERANG.PDF
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

The aim of this research was determining the relation between learning journal with the independence of students learning on the topic of ecology. The population of this research are all of students at the X MIA in SMA Negeri 4 Serang, with 33 students of X MIA 4 SMA Negeri 4 Serang which taken by purposive sampling technique. The method used of this research is descriptive correlation. The data which have collected are the ability of students to write learning journal by using the assesment sheet of learning journal and the independence of students learning by using students self-reliance questionnaire. The data are analyzed by correlation test and regression test. The correlation between learning journal with students learning independence has correlation coefficient value of 0,666 with significance value 0,05. It indicates that learning journal with students learning independence has significant and strong corellation. This means, the higher the value of learning journals of students of X MIA 4 SMA Negeri 4 Serang, the higher the student's learning independence.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorErmila Hendriyani, MilaUNSPECIFIED
Thesis advisorJuwita Sari, IndahUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan mengetahui hubungan antara jurnal belajar dengan kemandirian belajar siswa. Populasi penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas X MIA di SMA Negeri 4 Kota Serang, dengan sampel kelas X MIA 4 berjumlah 33 orang, yang diambil menggunakan teknik purposive sampling. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif korelasional. Data yang dikumpulkan yaitu kemampuan siswa menulis jurnal belajar dengan menggunakan lembar penilaian jurnal belajar dan kemandirian belajar siswa dengan menggunakan kuesioner kemandirian belajar siswa. Data tersebut dianalisis dengan uji korelasi dan uji regresi. Korelasi antara jurnal belajar dengan kemandirian belajar siswa memperoleh nilai koefisien korelasi sebesar 0,666 dengan taraf signifikansi sebesar 0,05. Hal tersebut menunjukkan bahwa jurnal belajar dengan kemandirian belajar siswa memiliki hubungan yang kuat dan signifikan. Hal ini berarti, semakin tinggi nilai jurnal belajar siswa kelas X MIA 4 di SMA Negeri 4 Kota Serang, maka semakin tinggi pula kemandirian belajar siswa tersebut.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 26 Oct 2021 08:40
Last Modified: 26 Oct 2021 08:40
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3750

Actions (login required)

View Item View Item