Urwatulwutsqo, Balqis (2018) HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN MOTIVASI BERPRESTASI SISWA DAN IMPLIKASINYA BAGI PROGRAM BIMBINGAN PRIBADI SOSIAL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TEMAN SEBAYA DENGAN MOTIVASI BERPRESTASI SISWA DAN IMPLIKASINYA BAGI PROGRAM BIMBINGAN PRIBADI SOSIAL.pdf Download (1MB) |
Abstract
This study aims to describe the description of peer social support and achievement motivation, to find out whether there is or no relationship of peer social support and achievement motivation of class XI students at SMAN 3 Cilegon, and to know the implications for a personal social guidance program. The hypothesis proposed in this study is Ha, namely there is a relationship of peer social support and achievement motivation of class XI students at SMAN 3 Cilegon and H0 there is no relationship between peer social support and achievement motivation of class XI students at SMAN 3 Cilegon. The number of research subjects was 151 respondents through simple random sampling. Data is processed using SPSS version 20. Based on research it is known that the description of peer social support class XI at SMAN 3 Cilegon namely: when sad friends do not ignore, when successful friends always care, friends are willing to provide assistance when trouble, and when there are differences in social status not stay away. For the results of the description of achievement motivation of class XI students at SMAN 3 Cilegon, namely: students are enthusiastic in achieving achievements, students study hard, and students are serious in doing assignments. Based on the results of the regression test obtained sig (2-tailed) data obtained results of 0,000 <0,05, then H0 is rejected and Ha is accepted. The results of the hypothesis test obtained a correlation coefficient (r) obtained at 0.423 with a significance of 0.000 (p <0.01). This means that there is a significant positive relationship of peer social support and achievement motivation of class XI students at SMAN 3 Cilegon. the effective contribution of peer social support variables to achievement motivation variables was 17.9%. The implications of the research that has been carried out are in the form of a personal social guidance program that can be used as an effort to increase student achievement motivation.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran dukungan sosial teman sebaya dan motivasi berprestasi, mengetahui ada atau tidak adanya hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi berprestasi siswa kelas XI di SMAN 3 Cilegon, serta mengetahui implikasinya bagi program bimbingan pribadi sosial. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah Ha yaitu ada hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi berprestasi siswa kelas XI di SMAN 3 Cilegon dan H0 tidak ada hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi berprestasi siswa kelas XI di SMAN 3 Cilegon. Jumlah subjek penelitian sebanyak 151 responden melalui simple random sampling. Data diolah menggunakan SPSS versi 20. Berdasarkan penelitian diketahui bahwa gambaran dukungan sosial teman sebaya kelas XI di SMAN 3 Cilegon yaitu: saat sedih teman tidak mengabaikan, saat berhasil teman selalu memperdulikan, teman bersedia memberikan bantuan ketika kesusahan, dan ketika terdapat perbedaan status sosial teman tidak menjauhi. Untuk hasil gambaran motivasi berprestasi siswa kelas XI di SMAN 3 Cilegon, yaitu: siswa bersemangat dalam meraih prestasi, siswa belajar dengan giat, dan siswa bersungguh-sungguh dalam mengerjakan tugas. Berdasarkan hasil uji regresi diperoleh data sig (2-tailed) diperoleh hasil 0,000 < 0,05, maka H0 ditolak dan Ha diterima. Hasil uji hipotesis didapat koefisien korelasi (r) yang diperoleh sebesar 0,423 dengan signifikansi 0,000 (p < 0,01). Artinya terdapat hubungan positif yang signifikan antara dukungan sosial teman sebaya dengan motivasi berprestasi siswa kelas XI di SMAN 3 Cilegon. sumbangan efektif variabel dukungan sosial teman sebaya terhadap variabel motivasi berprestasi sebesar 17,9%. Adapun implikasi dari penelitian yang telah dilakukan yaitu berupa program bimbingan pribadi sosial yang dapat digunakan sebagai upaya meningkatkan motivasi berprestasi siswa. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 26 Oct 2021 08:32 | |||||||||
Last Modified: | 26 Oct 2021 08:32 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3748 |
Actions (login required)
View Item |