Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN RUMAH BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG MATERI NILAI TEMPAT PADA PESERTA DIDIK KELAS I SD

Marsha Jovita, Shelma (2024) PENGGUNAAN RUMAH BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG MATERI NILAI TEMPAT PADA PESERTA DIDIK KELAS I SD. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (474kB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (913kB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (367kB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (685kB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Shelma Marsha Jovita_2227200084_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (60kB)

Abstract

This study aims to determine how much the use of houses number is on the numeracy ability of first-grade SDK BPK PENABUR Serang City. This research is based on the low numeracy ability of students in place value material. This type of research is quantitative research using the method used uses experimental quasi and nonequivalent control group design. The research sample was 60 students, with 30 students of grade I A and 30 students of grade I B. The data collection technique is to use test technique by pretesting and posttesting. Its data analysis technique use descriptive statistical analysis and inference statistics analysis. Research results show that the use of number houses is better than before the implementation of number houses. This is shown based on the final results of the calculation and data obtained by using the Mann Whitney test, namely z'count= 0.144 and z'table = 1.96. This can also be seen from the comparison of the N-Gain value in the the experimental class which got a value of 0.90 with high criteria. Because the z'count is greater than the z'table, H0 was accepted and H1 was rejected, so the conclusion of this study, learning using number houses is better than students who do not get treatment at the time of learning by not using learning media.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYuhana, Yuyu196508141991031004
Thesis advisorAghtiar Rakhman, Patra199308052020121015
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peningkatan kemampuan berhitung pada peserta didik kelas I SDK BPK PENABUR Kota Serang materi nilai tempat melalui penggunaan rumah bilangan. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan berhitung peserta didik materi nilai tempat. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan metode penelitian kuasi eksperimen dan desain nonequivalent control group. Sampel dari penelitian ini sebanyak 60 peserta didik, dengan 30 peserta didik kelas I A dan 30 peserta didik kelas I B. Teknik pengumpulan datanya yaitu menggunakan teknik tes dengan melakukan pretest dan posttest. Teknik analisis datanya menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan rumah bilangan lebih baik daripada sebelum diterapkannya penggunaan rumah bilangan. Hal ini ditunjukkan berdasarkan hasil akhir perhitungan dan data yang diperoleh uji non parametrik dengan menggunakan uji Mann Whiney yaitu z’hitung = 0,144 dan z’tabel = 1,96. Hal ini juga dilihat dari perbandingan nilai N-Gain pada kelas eksperimen mendapatkan nilai 0,90 dengan kriteria tinggi. Dikarenakan z’hitung lebih besar dari z’tabel, maka H0 diterima dan H1 ditolak, maka kesimpulan dalam penelitian ini bahwa Pembelajaran dengan menggunakan rumah bilangan lebih baik daripada peserta didik yang tidak mendapat perlakuan pada saat pembelajaran dengan tidak menggunakan media pembelajaran.
Uncontrolled Keywords: House Numbers, Numeracy Ability, Place Value Kemampuan Berhitung, Nilai Tempat, Rumah Bilangan.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Shelma SJ Jovita
Date Deposited: 09 Jul 2024 16:14
Last Modified: 16 Jul 2024 09:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37430

Actions (login required)

View Item View Item