Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI TIKTOK FISIKAEXPLORERS UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL SISWA SMA KELAS XI PADA MATERI FLUIDA STATIS

Pramugia, Weli (2024) IMPLEMENTASI TIKTOK FISIKAEXPLORERS UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL SISWA SMA KELAS XI PADA MATERI FLUIDA STATIS. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (267kB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (243kB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (309kB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (37kB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (178kB)
[img] Text
WELI PRAMUGIA_2280200028_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This study aims to: 1) Produce a TikTok-based educational video product suitable for developing digital literacy skills among 11th-grade science students at a high school in Tangerang City, 2) Determine the impact of the TikTok-based learning media, FisikaExplorers, on digital literacy skills in 11th-grade physics material. This research is an quasi-experimental research with a nonequivalent group posttest-only design. The instruments used in this study include: media expert validation sheets, material expert validation sheets, and student digital literacy questionnaires. The population in this study consists of 11th-grade science students at a public high school in Tangerang City during the 2023/2024 academic year, with a sample of 78 students. Data analysis used the t-test to test the research hypothesis. The results of this study indicate that the educational videos significantly improve students' digital literacy skills, with the hypothesis test t-value showing a significance of 0.0005 < 0.05, leading to the rejection of H0. The conclusion of this study is that there is a significant impact of the TikTok-based educational videos on students' digital literacy skills after the experimental class received the educational videos.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHaryadi, Rudi198101212024211001
Thesis advisorGuntara, Yudi0002039205
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk: 1) Menghasilkan produk video pembelajaran berbasis aplikasi TikTok yang layak digunakan untuk mengembangkan kemampuan literasi digital siswa kelas XI IPA di salah satu SMA di Kota Tangerang, 2) Mengetahui pengaruh media pembelajaran berbasis TikTok FisikaExplorers terhadap kemampuan literasi digital pada materi Fisika SMA Kelas XI. Penelitian ini merupakan penelitian Quasi Experiment dengan nonequivalent group posttest only design. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini meliputi: lembar validasi ahli media dan ahli materi, dan angket literasi digital siswa. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA di salah satu Negeri di Kota Tangerang Tahun pelajaran 2023/2024, dengan sampel 72 siswa. Analisis data untuk mengetahui hipotesis penelitian menggunakan uji t. Berdasarkan penelitian ini ditemukan bahwa video pembelajaran berpengaruh dalam mengembangkan kemampuan literasi digital siswa dengan nilai uji hipotesis t memperoleh signifikansi sebesar 0,0005 < 0,05 maka H0 ditolak. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh video pembelajaran berbasis aplikasi TikTok terhadap kemampuan literasi digital siswa setelah penggunaan video pembelajaran yang diberikan kepada kelas eksperimen.
Uncontrolled Keywords: Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi TikTok, Literasi Digital
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QC Physics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Weli Pramugia
Date Deposited: 17 Jul 2024 14:26
Last Modified: 17 Jul 2024 14:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37409

Actions (login required)

View Item View Item