Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP KECAKAPAN MATEMATIS DI SMP NEGERI 15 KOTA SERANG

RIZKY AGUSTINA, SHOOFIYAH (2024) PENGELOLAAN BEBAN KOGNITIF TERHADAP KECAKAPAN MATEMATIS DI SMP NEGERI 15 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (610kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (484kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (61kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shoofiyah Rizky Agustina_2225200061_lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study was conducted with the aim to determine the effect of cognitive load management on students' mathematical skills (conceptual understanding and mathematical problem solving). This research was conducted at SMP Negeri 15 Serang City in the 2023/2024 school year with a sample of class VII D as a control class that received learning without cognitive load management and class VIII E as an experimental class that received learning with cognitive load management. The method used in this research is a mixed method concurrent embedded model with quantitative methods as primary methods and qualitative methods as secondary methods. The results showed that the achievement of conceptual understanding and mathematical problem solving of experimental class students was better than the control class. In addition, in terms of initial mathematical ability that experimental class students have better conceptual understanding and mathematical problem solving compared to control class students when viewed from initial mathematical ability with significant differences in the level of initial mathematical ability at high ability on conceptual understanding and at low ability on mathematical problem solving.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRAYANA, AAN197503232003121001
Thesis advisorRAHAYU, ILMIYATI196602211991112001
Additional Information: Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh pengelolaan beban kognitf terhadap kecakapan matematis (pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis) siswa. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 15 Kota Serang pada tahun ajaran 2023/2024 dengan sampel kelas VII D sebagai kelas kontrol yang menerima pembelajaran tanpa pengelolaan beban kognitif dan kelas VIII E sebagai kelas eksperimen yang menerima pembelajaran dengan pengelolaan beban kognitif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode campuran model concurrent embedded dengan metode kuantitatif sebagai metode primer dan metode kualitatif sebagai metode sekunder. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pencapaian pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol. Selain itu, ditinjau dari kemampuan awal matematis bahwa siswa kelas eksperimen memiliki pemahaman konseptual dan pemecahan masalah matematis lebih baik dibandingkan dengan siswa kelas kontrol jika dilihat dari kemampuan awal matematis dengan perbedaan tingkat kemampuan awal matematis yang signifikan di kemampuan tinggi pada pemahaman konseptual dan di kemampuan rendah pada pemecahan masalah matematis.
Uncontrolled Keywords: Cognitive Load, Mathematical Conceptual Understanding, Mathematical Problem Solving, Mathematical Initial Ability Beban Kognitif, Pemahaman Konseptual Matematis, Pemecahan Masalah Matematis, Kemampuan Awal Matematis
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Shoofiyah Rizky
Date Deposited: 12 Jul 2024 10:10
Last Modified: 12 Jul 2024 10:10
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37400

Actions (login required)

View Item View Item