Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS MISKONSEPSI SISWA SMP DITINJAU DARI TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM MENYELESAIKAN SOAL LITERASI NUMERASI

Rahmaniyah, Zahra (2024) ANALISIS MISKONSEPSI SISWA SMP DITINJAU DARI TEORI KONSTRUKTIVISME DALAM MENYELESAIKAN SOAL LITERASI NUMERASI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Zahra Rahmaniyah_2225200017_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (271kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (255kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (118kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (195kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Zahra Rahmaniyah_2225200017_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)

Abstract

The purpose of mathematics is to understand concepts, explain concepts, and apply concepts because mathematics itself contains many concepts that are prone to misconceptions. When someone experiences misconceptions, this understanding will affect the understanding of other concepts because of the relationship between concepts. Constructivism theory is considered as an appropriate learning approach to reduce misconceptions. This research aims to find out how misconceptions occur in students of class VII A SMPN 2 Ciruas in solving numeracy problems and to find out the factors that cause them through the principles of constructivism so that this problem can be used as a reference for teachers for more effective learning. The subjects of this study were students of class VII A with high, medium, and low level of understanding ability. This research is a qualitative research with descriptive method. The research procedure begins with the preparation stage, collecting data in the implementation stage, and the final stage by analyzing and drawing conclusions. The results of this study describe the misconceptions experienced by students in representing numerical problems into their mathematical form, especially students with low level of understanding ability. While the factors that cause misconceptions found based on constructivism theory come from internal and external factors.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIhsanudin, Ihsanudin197902162010121001
Thesis advisorMutaqin, Anwar197608102003121001
Additional Information: Tujuan adanya mata pelajaran matematika adalah untuk memahami konsep, menjelaskan konsep, dan mengaplikasikan konsep karena matematika sendiri mengandung banyak konsep sehingga rentan terjadinya miskonsepsi. Ketika seseorang mengalami miskonsepsi, maka pemahaman tersebut akan memengaruhi pemahaman konsep lainnya karena adanya keterkaitan antar konsep. Teori konstruktivisme dianggap sebagai sebuah pendekatan pembelajaran yang tepat untuk mengurangi miskonsepsi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana miskonsepsi yang terjadi pada siswa kelas VII A SMPN 2 Ciruas dalam menyelesaikan soal numerasi serta mengetahui faktor penyebabnya melalui prinsip konstruktivisme sehingga permasalahan ini dapat dijadikan acuan bagi guru untuk pembelajaran yang lebih efektif. Subyek penelitian ini merupakan siswa kelas VII A yang berkemampuan pemahaman tingkat tinggi, sedang, dan rendah. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan metode deskriptif. Prosedur penelitian dimulai dengan tahap persiapan, mengumpulkan data ditahap pelaksanaan, dan tahap akhir dengan melakukan analisis serta menarik kesimpulan. Hasil penelitian ini mendeskripsikan miskonsepsi yang dialami siswa dalam merepresentasikan soal numerasi ke dalam bentuk matematikanya terutama siswa dengan kemampuan pemahaman tingkat rendah. Sedangkan faktor penyebab terjadinya miskonsepsi yang ditemukan berdasarkan teori konstruktivisme berasal dari faktor internal dan eksternal.
Uncontrolled Keywords: Misconceptions, Constructivism Theory, Numeracy Miskonsepsi, Teori Konstruktivisme, Numerasi
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Zahra Rahmaniyah .
Date Deposited: 12 Jul 2024 11:26
Last Modified: 12 Jul 2024 11:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/37335

Actions (login required)

View Item View Item