Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KORELASI KOMUNIKASI LISAN DAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN KELAS X SMA NEGERI 1 CIBADAK

FITRIYANI, RAHAYU (2017) KORELASI KOMUNIKASI LISAN DAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) PADA KONSEP PENCEMARAN LINGKUNGAN KELAS X SMA NEGERI 1 CIBADAK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
KORELASI KOMUNIKASI LISAN DAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED R.PDF
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the correlation between oral communication with students’ cognitive abilities in environmental pollution concept used Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) learning model. The population in this study were all students of grade SMAN 1 Cibadak. Academic Year 2016/2017. The sample in this population are students of grade X which were determined by random sampling technique. Students ‘oral communication are measured using observation sheets while the student’s cognitive ability was measured by using a multiple-choice tests. The results that an average of value students oral communication was 75,5, categorized as fair and the average value of students’ cognitive abilities was 65,5, categorized as fair. The result showed that students learning oral communication was fairly correlated to cognitive abilities students (r=0,591) in environmental pollution consept through Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUtari, EnggarUNSPECIFIED
Thesis advisorEkanara, BambangUNSPECIFIED
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui korelasi antara komunikasi lisan dengan kemampuan kognitif siswa pada konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). Populasi pada penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMAN 1 Cibadak Tahun Ajaran 2016/2017. Sampel pada penelitian ini yaitu kelas X yang ditentukan dengan teknik random sampling. Komunikasi lisan siswa diukur menggunakan lembar observasi sedangkan kemampuan kognitif siswa diukur dengan menggunakan tes pilihan ganda. Hasil penelitian menunjukan rata-rata komunikasi lisan siswa yaitu 75,5 dengan kriteria cukup dan nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa yaitu 65,5 dengan kriteria cukup. Hasil uji korelasi menunjukan hubungan yang cukup kuat (r=0,591) antara komunikasi lisan dengan kemampuan kognitif siswa pada konsep pencemaran lingkungan dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC).
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 26 Oct 2021 07:51
Last Modified: 26 Oct 2021 07:51
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3728

Actions (login required)

View Item View Item