Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK MINUMAN UMKM SESEGERITU (Suatu Kasus Pada UMKM “Sesegeritu” di Drangong Kecamatan Taktakan, Kota Serang)

NATALYA, INTAN (2024) ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK MINUMAN UMKM SESEGERITU (Suatu Kasus Pada UMKM “Sesegeritu” di Drangong Kecamatan Taktakan, Kota Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Intan Natalya_4441200022_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (375kB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (480kB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (573kB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (199kB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (418kB)
[img] Text
Intan Natalya_4441200022_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

This research was conducted to determine and analyze the factors of the internal environment and the external environment for Sesegeritu MSMEs. This research was conducted on herbal beverage products of Sesegeritu MSMEs in Drangong, Taktakan District, Serang City. The selection of the location was carried out purposively with the consideration that Sesegeritu MSMEs are producers of herbal drinks. The results of the analysis show that based on the IFE matrix, the strength of Sesegeritu MSMEs is their own capital with a total score of 0.476. Meanwhile, the internal factors that are the main weaknesses are the lack of increased production and promotional activities for Sesegeritu MSME products with a total score of 0.281. External factors that become the main opportunities for Sesegeritu MSMEs are good relationships with suppliers with a total score of 0.556. Meanwhile, the main threat is the fluctuating purchasing power of the community with a total score of 0.297. Based on the results of the IFE, EFE and IE matrix analysis, Sesegeritu MSMEs are in cell IV, with values of 3,115 and 2,937 respectively, namely in the Growth and Build position. Thus, the types of strategies that are appropriate to implement are market penetration, market development and product development strategies. While prioritizing strategies with QSPM, the best strategy that can be done by Sesegeritu MSMEs is to establish cooperation and maintain good relations with partner farmers with a Sum Total Attractiveness Score (STAS) value of 6.320, this strategy is part of the W-T (Weaknesses-Threats) strategy.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorASTUTI, ANDJAR196005311986112001
Thesis advisorGUNAWAN, GUGUN196211102000121001
Additional Information: Penelitian bertujuan mengetahui dan menganalisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman. Penelitian ini dilakukan pada produk minuman herbal UMKM Sesegeritu di Drangong, Kecamatan Taktakan, Kota Serang. Pemilihan lokasi tersebut sengaja dilakukan dengan pertimbangan UMKM Sesegeritu merupakan produsen minuman herbal. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dalam Strategi Pemasaran, dengan menggunakan alat analisis matriks EFE dan IFE, matriks IE, Matriks SWOT dan QSPM. Hasil IFE kekuatan UMKM Sesegeritu adalah modal sendiri dengan total skor 0,476. Kelemahan utama adalah kurangnya peningkatan produksi dan kegiatan promosi produk UMKM Sesegeritu dengan total skor 0,281. Hasil EFE Peluang utama adalah hubungan baik dengan pemasok dengan total skor 0,556. Ancaman utama adalah daya beli masyarakat yang fluktuatif dengan total skor 0,297. Berdasarkan hasil analisis matriks IFE, EFE dan IE, UMKM Sesegeritu berada pada sel IV dengan nilai 3,115 dan 2,937 yaitu pada posisi Growth dan Build. Dengan demikian, jenis strategi yang tepat untuk diterapkan adalah strategi penetrasi pasar, pengembangan pasar, dan strategi pengembangan produk. Sedangkan prioritas strategi dengan QSPM, maka strategi terbaik yang dapat dilakukan UMKM Sesegeritu adalah menjaga keberlangsungan ekosistem UMKM Sesegeritu, dengan nilai Sum Total Attractiveness Score (STAS) sebesar 6.535, strategi ini merupakan bagian dari strategi W-T (Weaknesses- Ancaman).
Uncontrolled Keywords: Herbal Drink, Marketing Strategy, QSPM, SWOT, UMKM Sesegeritu
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Intan Natalya
Date Deposited: 27 Jun 2024 11:03
Last Modified: 27 Jun 2024 11:03
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36885

Actions (login required)

View Item View Item