Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS PEMILIHAN MATERIAL FRAME PROTON EXCHANGE MEMBRANE FUEL CELL (PEMFC) PADA MOBIL FUEL CELL ELECTRIC VEHICLES (FCEVs)

DEVI, FITRI (2024) ANALISIS PEMILIHAN MATERIAL FRAME PROTON EXCHANGE MEMBRANE FUEL CELL (PEMFC) PADA MOBIL FUEL CELL ELECTRIC VEHICLES (FCEVs). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (337kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (148kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (582kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (134kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Fitri Sri Devi_3331200029_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17MB)

Abstract

ABSTRACT Fuel cells offer the potential to be an attractive alternative to conventional combustion technologies in generating energy. One type of fuel cell is PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell). PEMFC is a promising technology in clean and efficient energy conversion. PEMFC relies on the frame structure as a support and support for the various components contained in it. The material selection for this frame is crucial, potentially affecting performance, durability, and cost efficiency. For this reason, the purpose of this final project research is to determine the right type of material with the provisions of a material that is strong, able to withstand a maximum pressure load of 2 atm, resistant to corrosion, has a flexural strength of 59 Mpa to 96 Mpa and has a relatively affordable price. In conducting this final project research using 2 methods, namely Ashby's qualitative method which involves the use of material selection software, namely Ansys Granta Edupack 2023 and also Mahmoud Faraq's quantitative method, which involves the use of the cost per unit property method and the digital logic method. From the use of these two methods, PET (unfilled, semi-crystalline) material is the optimal material in the application of the PEMFC frame, which has a Figure Of Merit (FOM) value in this study, amounting to 62.47 with rank 1, in terms of its utilization and economic value. Then based on the calculation of the safety factor value PET (unfilled, semi-crystalline) is safe to apply, because based on calculations and also simulation results the safety factor has a value of 5.6 atm which is 5.572 - 2.929e+04 with the standard safety factor value for dynamic loads is 2.0 - 3.0. Keywords: Frame, Proton Exchange Membrane Fuel Cell, Safety Factor

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSATRIA, DHIMAS198305102012121006
Thesis advisorSUPRAYOGI, DEDY198206212022031001
Additional Information: ABSTRAK Fuel cell atau sel bahan bakar menawarkan potensi sebagai alternatif menarik terhadap teknologi pembakaran konvensional dalam menghasilkan energi. Salah satu jenis fuel cell adalah PEMFC (Proton Exchange Membrane Fuel Cell). PEMFC merupakan teknologi yang menjanjikan dalam konversi energi yang bersih dan efisien. PEMFC bergantung pada struktur frame sebagai penyangga dan penahan bagi berbagai komponen yang terdapat di dalamnya. Pemilihan material untuk frame ini sangat krusial yang berpotensi memengaruhi kinerja, ketahanan, dan efisiensi biaya. Untuk itu, tujuan penelitian tugas akhir ini yaitu untuk menentukan jenis material yang tepat dengan ketentuan material yang kuat, mampu menahan beban tekanan maksimum sebesar 2 atm, tahan terhadap korosi, memiliki kekuatan lentur sebesar 59 Mpa hingga 96 Mpa dan memiliki harga yang relatif terjangkau. Dalam melakukan penelitian tugas akhir ini menggunakan 2 metode, yaitu metode kualitatif Ashby yang melibatkan penggunaan software pemilihan material yaitu Ansys Granta Edupack 2023 dan juga metode kuantitatif Mahmoud Faraq, yang melibatkan penggunaan metode cost per unit property dan metode digital logic. Dari penggunaan kedua metode tersebut, material PET (unfilled, semi- crystalline) merupakan material yang optimal dalam pengaplikasian pada frame PEMFC, yang mana memiliki nilai Figure Of Merit (FOM) pada penelitian ini, sebesar 62,47 dengan urutan rank 1, dari segi pemanfaatannya dan dari nilai segi ekonomis. Kemudian berdasarkan perhitungan nilai safety factor PET (unfilled, semi-crystalline) aman untuk diaplikasikan, karena berdasarkan perhitungan dan juga hasil simulasi safety factor memiliki nilai 5,6 atm yaitu 5,572 – 2,929e+04 dengan standart nilai safety factor untuk beban dinamis adalah 2,0 – 3,0. Kata Kunci: Frame, Proton Exchange Membrane Fuel Cell, Safety Factor
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics
T Technology > TS Manufactures
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 21201-Jurusan Teknik Mesin
Depositing User: FITRI SRI DEVI`
Date Deposited: 26 Jun 2024 13:49
Last Modified: 26 Jun 2024 13:49
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36788

Actions (login required)

View Item View Item