Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal TIMSS pada Konten Aljabar

HIDAYATUL FIRDAUS, AHMAD (2024) Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal TIMSS pada Konten Aljabar. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (996kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (745kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (936kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (197kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (448kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Hidayatul Firdaus_2225170072_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

This research aims to analyze the mathematical literacy ability of students in solving TIMSS questions at algebra content. This research is qualitative research. The research subjects is 8th grade students were determined by purposive sampling. The implementation of the research was given 6 questions TIMSS algebra content using PISA mathematical literacy indicator. The result of this study records student at level 0 total 32 person (88,9%), student at level 1 total 2 person (5,6%), student at level 2 total 1 person (2,8%), and student at level 3 total 1 person (2,8%). Level 1 students are able to interpret and use appropriate formulas to solve problems. Level 2 students are able to work effectively with models used in concrete situations and apply strategies in solving complex problems. Level 3 students are able to make generalizations and use mathematical reasoning to solve problems.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNOVALIYOSI, NOVALIYOSI198009242006042002
Thesis advisorKHAERUNNISA, ETIKA198803272014042001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan literasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal TIMSS. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Subjek penelitian adalah siswa kelas 8 yang ditentukan dengan purposive sampling. Pelaksanaan penelitian diberikan 6 soal TIMSS konten aljabar menggunakan indikator literasi matematika PISA. Enam siswa terpilih mewakili level 0, level 1, level 2, dan level 3 berdasarkan hasil tes literasi matematis. Hasil penelitian ini mendata siswa level 0 berjumlah 32 orang (88,9%), siswa level 1 berjumlah 2 orang (5,6%), siswa level 2 berjumlah 1 orang (2,8%), dan siswa level 3 berjumlah 1 orang (2,8%). Siswa level 0 mampu mengelola informasi untuk menjawab pertanyaan yang jelas dan menerapkan strategi pemecahan masalah yang sederhana. Siswa level 1 mampu menginterpretasikan dan menggunakan rumus yang sesuai untuk menyelesaikan masalah. Siswa level 2 mampu bekerja secara efektif dengan model yang digunakan dalam situasi konkret dan menerapkan strategi dalam memecahkan masalah yang rumit. Siswa level 3 mampu membuat generalisasi dan menggunakan penalaran matematika dalam menyelesaiakan masalah.
Uncontrolled Keywords: Mathematical Literacy, TIMSS, Algebra Content Literasi Matematis, TIMSS, Konten Aljabar
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Ahmad Hidayatul Firdaus
Date Deposited: 02 Jul 2024 16:20
Last Modified: 02 Jul 2024 16:20
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36759

Actions (login required)

View Item View Item