Amalia Putri, Reza (2024) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES (SSI) PADA TEMA El-NINO DAN LA-NINA UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (19MB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTR_2280200071_02.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_03.pdf Restricted to Registered users only Download (228kB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_05.pdf Restricted to Registered users only Download (10kB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (231kB) |
|
Text (SKRIPSI)
REZA AMALIA PUTRI_2280200071_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
Abstract
This research is driven by media coverage that often includes news about droughts and floods caused by the El-Nino and La-Nina phenomena, which are related to climate change. on the other hand, the critical thinking skills of Indonesians in general are still relatively low, according to the 2018 PISA results. Teaching materials based on Socio-Scientific Issues are considered as one of the efforts to improve students' critical thinking skills. The purpose of this study was to understand the process of developing teaching materials, evaluation, and student responses to Socio-Scientific Issue-based teaching materials on the theme of El-Nino and La-Nina. This research was conducted using the Research and Development (R&D) method and applying the ADDIE framework. The result is the development of Socio-Scientific Issue (SSI)-based teaching materials for the topic of El-Nino and La-Nina, which consists of four sub-chapter sections. This teaching material was evaluated using two methods, the first using general criteria and the second criteria set by the National Education Standards Agency (BNSP). The results of expert validation amounted to 89.17%, it can be concluded that the teaching materials are suitable and meet the requirements for use in the learning process. In addition, the results of student responses of 90.10% indicate that SSI-based teaching materials on El-Nino and La-Nina are understandable and meet student learning expectations.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini didorong oleh liputan media yang sering memuat berita tentang kekeringan dan banjir yang disebabkan oleh fenomena El-Nino dan La-Nina, yang terkait dengan perubahan iklim. Di lain sisi, kemampuan berpikir kritis orang Indonesia secara umum masih tergolong rendah, menurut hasil PISA 2018. Bahan ajar yang berbasis pada Socio-Scientific Issue dianggap sebagai salah satu upaya untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memahami proses pengembangan bahan ajar, evaluasi, dan tanggapan mahasiswa terhadap bahan ajar berbasis Socio-Scientific Issue pada tema El-Nino dan La-Nina. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode Penelitian dan Pengembangan (R&D) dan menerapkan kerangka ADDIE. Hasilnya adalah pengembangan bahan ajar berbasis Socio-Scientific Issue (SSI) untuk topik El-Nino dan La-Nina, yang terdiri dari empat bagian sub-bab. Bahan ajar ini dievaluasi menggunakan dua metode yang pertama menggunakan kriteria umum dan yang kedua kriteria yang ditetapkan oleh Badan Standar Pendidikan Nasional (BNSP). Hasil validasi ahli sebesar 89,17%, dapat disimpulkan bahwa bahan ajar tersebut sesuai dan memenuhi persyaratan untuk digunakan dalam proses pembelajaran. Selain itu, hasil tanggapan mahasiswa sebesar 90,10% menunjukkan bahwa bahan ajar berbasis SSI tentang El-Nino dan La-Nina dapat dimengerti dan memenuhi harapan belajar mahasiswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Teaching materials; SSI; Critical thinking;El-Nino dan La-Nina Bahan ajar; SSI; Berpikir kritis; El-Nino dan La-Nina | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education Q Science > QC Physics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Reza Amalia Putri | |||||||||
Date Deposited: | 20 Jun 2024 09:08 | |||||||||
Last Modified: | 20 Jun 2024 09:08 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36401 |
Actions (login required)
View Item |