GUSEYNOVA KAMILA, NAZWA (2024) ANALISIS KESALAHAN SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL LITERASI MATEMATIS BERDASARKAN TEORI KASTOLAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI_01)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_01.pdf Restricted to Registered users only Download (842kB) |
|
Text (SKRIPSI_02)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_02.pdf Restricted to Registered users only Download (356kB) |
|
Text (SKRIPSI_03)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_03.pdf Restricted to Registered users only Download (378kB) |
|
Text (SKRIPSI_04)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI_05)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_05.pdf Restricted to Registered users only Download (196kB) |
|
Text (SKRIPSI_REFF)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (200kB) |
|
Text (SKRIPSI_CP)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (16MB) |
|
Text (SKRIPSI_LAMP)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
|
Text (SKRIPSI FULLTEXT)
Nazwa Guseynova Kamila_2225200049_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
This study aims to determine, identify, describe and analyze the types of errors and factors that cause errors made by students in solving mathematical literacy problems based on Kastolan theory. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The subjects in this research were students of class XII IPA 5 at SMAN 1 Ciruas. Data collection in this research was carried out through tests, interviews, and documentation. The instruments in this research consisted of a mathematical literacy test instrument and an interview guide. The research results showed that students made 3 types of errors in solving mathematical literacy problems, namely conceptual errors of 42.53%, procedural errors of 31.61%, and technical errors of 25.86%. Factors that cause students to make conceptual errors include not understanding the meaning of the question properly, not being able to connect and interpret the information contained in the question, not understanding the concept, being used to working on questions directly and the procedures for solving them without writing down the formula first, and lack of knowledge about formulas used to answer questions. Factors that cause students to make procedural errors include a lack of ability to apply the information contained in the problem to write down the steps for solving it, a lack of ability to manipulate the steps for solving the problem, a lack of understanding in working on the type of questions given, and not knowing what steps to complete next. Factors that cause students to make technical errors include lack of ability to perform root-form algebra operations, lack of understanding of the calculation techniques used, understanding unit conversion calculation techniques and root-form algebra operations, lack of accuracy in answering questions and working on them. go out. arithmetic operations, and not double-checking the results. written answer.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui, mengidentifikasi, mendeskripsikan, dan menganalisis jenis kesalahan serta faktor penyebab kesalahan yang dilakukan oleh siswa dalam menyelesaikan soal literasi matematis berdasarkan teori Kastolan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII IPA 5 SMAN 1 Ciruas. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan melalui tes, wawancara, dan dokumentasi. Intrumen dalam penelitian ini terdiri dari instrumen tes literasi matematis dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa melakukan 3 jenis kesalahan dalam menyelesaikan soal literasi matematis, yaitu kesalahan konseptual sebesar 42,53%, kesalahan prosedural sebesar 31,61%, dan kesalahan teknik sebesar 25,86%. Faktor penyebab siswa melakukan kesalahan konseptual antara lain kurang memahami maksud soal dengan baik, kurangnya kemampuan dalam menghubungkan dan menafsirkan informasi yang terdapat pada soal, kurangnya pemahaman konsep, terbiasa mengerjakan soal secara langsung ke prosedur penyelesiannya tanpa menuliskan rumusnya terlebih dahulu, dan kurangnya pengetahuan terkait rumus yang digunakan untuk menjawab soal. Faktor penyebab siswa melakukan kesalahan prosedural antara lain kurang mampu menerapkan informasi yang terdapat pada soal untuk menuliskan langkah penyelesaiannya, kurangnya kemampuan dalam melakukan manipulasi langkah penyelesaian soal, kurang terbiasanya mengerjakan jenis soal seperti yang diberikan, dan tidak mengetahui langkah penyelesaian yang harus dilakukan selanjutnya. Faktor penyebab siswa melakukan kesalahan teknik antara lain kurangnya kemampuan melakukan operasi aljabar bentuk akar, kurang memahami teknik perhitungan yang digunakan, memahami teknik perhitungan konversi satuan dan operasi aljabar bentuk akar, kurang teliti dalam menjawab soal dan melakukan operasi hitung, dan tidak melakukan pengecekan ulang terhadap jawaban yang dituliskan. | |||||||||
Subjects: | Q Science > QA Mathematics | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika | |||||||||
Depositing User: | Nazwa Guseynova Kamila | |||||||||
Date Deposited: | 13 Jun 2024 15:30 | |||||||||
Last Modified: | 13 Jun 2024 15:30 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36264 |
Actions (login required)
View Item |