Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL BERDASARKAN PROSEDUR NEWMAN

Prayu Atika, Findia (2024) ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL BERDASARKAN PROSEDUR NEWMAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Findia Prayu Atika_2225170025_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (316kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (610kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (170kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (598kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Findia Prayu Atika_2225170025_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study aims to describe errors in solving story problems on the material of the Two-Variable Linear Equation System (SPLDV) in class VIII students of SMP Negeri 50 Kota Bekasi. This type of research is descriptive research with a qualitative approach. The subjects in this study were 8 students of class VIIIA SMP Negeri 50 Kota Bekasi. The technique of determining the subject is by giving tests to all VIIIA class students to select 8 students who are taken from the variety of errors made by students when answering test questions as well as consideration from the subject teacher and test results. This research instrument is a story problem test and interview guidelines. The result of the research obtained data on student errors based on the Newman Procedure show that, reading errors occur when students are wrong in writing what is known and asked and are wrong when reading the information in the problem. Errors in comprehension occur when students do not understand much and the re-explain the meaning of the problem so that errors occur when recording what is known and what is asked. Errors in transformation occur when students cannot make mathematical models, determine formulas, student ignore because they feel unnecessary from the problems given. Errors in process skill occur when students cannot write down and continue the steps of completion. Error in encoding occur when students do not find the final answer, do not draw conclusions correctly, are in a hurry to do the work so that students make mistakes in writing the final answer.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYuhana, Yuyu196508141991031004
Thesis advisorSyamsuri, Syamsuri198005072008121003
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) pada siswa kelas VIII SMP Negeri 50 Kota Bekasi. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIIIA SMP Negeri 50 Kota Bekasi sebanyak 8 orang. Teknik penentuan subjek yaitu dengan memberikan tes kepada seluruh siswa kelas VIIIA untuk memilih 8 orang siswa yang diambil dari variasi kesalahan yang dilakukan siswa pada saat menjawab soal tes serta pertimbangan dari guru mata pelajaran dan hasil tes. Instrumen penelitian ini adalah tes tertulis berbentuk soal cerita dan pedoman wawancara. Hasil penelitian yang diperoleh data tentang kesalahan siswa berdasarkan prosedur Newman menunjukkan bahwa, kesalahan membaca terjadi ketika siswa salah pada penulisan apa yang diketahui dan ditanya serta salah pada saat membaca informasi dalam soal. Kesalahan dalam memahami terjadi ketika siswa belum banyak memahami kemudian menjelaskan kembali maksud dari soal sehingga terjadi kesalahan pada saat mencatat apa yang diketahui dan apa yang ditanyakan. Kesalahan dalam transformasi terjadi ketika siswa tidak dapat membuat model matematika, menentukan rumus, siswa mengabaikan karena merasa tidak perlu dari soal yang diberikan. Kesalahan dalam proses terjadi ketika siswa tidak dapat menuliskan dan melanjutkan langkah-langkah penyelesaian. Kesalahan dalam penulisan jawaban akhir terjadi ketika siswa tidak menemukan jawaban akhir, tidak tepatnya menarik kesimpulan, tergesa-gesa dalam mengerjakan sehingga siswa keliru dalam menuliskan jawaban akhir.
Uncontrolled Keywords: Errors Analysis, System on Linear Equation in Two-Variables, Newman Procedure Analsis Kesalahan, SPLDV, Prosedur Newman
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mrs Findia Prayu Atika
Date Deposited: 20 Jun 2024 16:36
Last Modified: 20 Jun 2024 16:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36154

Actions (login required)

View Item View Item