Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN (Ditujukan Kepada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang)

Indriani, Dewi (2024) PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN (Ditujukan Kepada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (443kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (635kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (267kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (281kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Dewi Indriani_2286180021_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

The aim of this research was to determine the effect of teachers pedagogical competence on students literacy skills in Pancasila and Civics Education subjects. The research took place at SMA Negeri 5 Kota Serang in 2023, with the study population being eleventh-grade students during the academic year 2022/2023, and uses a quantitative approach with correlational descriptive statistical analysis techniques. The probability sampling technique with the type of proportionate stratified random sampling was used for sampling. To obtain data, a questionnaire was used. The results showed that variable X on variable Y has a level of influence based on a significance value of (0.001 ≤ 0.05) and based on the t value: it is known that the t count value = 33.936 and the t table value = 2.028 (33.936 ≥ 2.028). Thus, it can be concluded that the pedagogical competence of teachers effects the literacy skills of students in Pancasila and Civics Education subjects with an influence level of 97.0%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Thesis advisorAlwan Bahrudin, Febrian198804052015041002
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap kemampuan literasi peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 5 Kota Serang pada tahun 2023. Populasi penelitian adalah peserta didik kelas XI SMA Negeri 5 Kota Serang tahun akademik 2022/2023, dan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan teknik analisis statistik deskriptif korelasional. Teknik sampel probability sampling dengan jenis proportionate stratified random sampling digunakan untuk pengambilan sampel. Untuk mendapatkan data, digunakan kuesioner atau angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa variabel X terhadap variabel Y memiliki tingkat pengaruh berdasarkan nilai signifikansi sebesar (0,001 ≤ 0,05) dan berdasarkan nilai t : diketahui nilai thitung = 33,936 dan nilai ttabel = 2,028 (33,936 ≥ 2,028). Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa kompetensi pedagogik guru mempengaruhi kemampuan literasi peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dengan tingkat pengaruh sebesar 97,0 %.
Uncontrolled Keywords: Pedagogical, Competence, Literacy, Skills Pedagogik, Kompetensi, Literasi, Kemampuan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
Depositing User: Mrs Dewi Indriani
Date Deposited: 11 Jun 2024 14:38
Last Modified: 11 Jun 2024 14:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/36029

Actions (login required)

View Item View Item