Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD

RAMDHANIA, WIDYA (2015) UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (8MB)

Abstract

This research is motivated due to the difficulties of the students in understanding the material science subjects "Physical Environmental Change". This is evident from the low student learning outcomes done by the class teacher at the time prasiklus or observation that is only reached 69.31 substandard KKM. The purpose of this study were (1) Improve the learning outcome of students after learning process by applying the model of Problem Based Learning. (2) Improve the activity of learners in the learning process with a model of Problem Based Learning. The method used in this study is the classroom action research, which is collaborative with 2 cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. These results indicate that the results of the first cycle of learning at 83.97 with the percentage of students who reached KKM 75,86%, the second cycle of 84,66 with the percentage of students who achieve 100% KKM. At the student activity with the model Problem Based Learning first cycle of 63,6% and the second cycle of 97,7%. Based on the results of this study concluded that the Problem Based Learning model can improve every student learning outcomes and student activity in the classroom learning process increased in each cycle.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHendracipta, Nana197901092005011002
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi karena adanya kesulitan dari siswa dalam memahami mata pelajaran IPA materi “Perubahan Lingkungan Fisik”. Hal ini terlihat dari rendahnya hasil belajar siswa yang dilakukan oleh guru kelas pada saat prasiklus atau obervasi yaitu hanya mencapai 69,31 dibawah standar KKM. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) Meningkatan hasil belajar peserta didik setelah melakukan proses pembelajaran dengan menerapkan model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM). (2) Meningkatkan aktivitas peserta didik dalam proses belajar dengan model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah PTK, yang bersifat kolaboratif dengan 2 siklus, dan setiap siklus terdiri dari perencanaan, aksi atau tindakan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Hasil Belajar pada siklus I sebesar 83,97 dengan prosentase siswa yang mencapai KKM 75,86%, siklus II sebesar 84,66 dengan prosentase siswa yang mencapai KKM 100%. Pada aktivitas siswa dengan model PBM siklus I sebesar 63,6% dan pada siklus II sebesar 97,7%. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan model PBM dapat meningkatkan hasil belajar siswa dan aktivitas siswa di dalam kelas pada proses pembelajaran meningkat di setiap siklusnya.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Learning Outcomes, Problem Based Learning Model, Science Subjects
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 05:42
Last Modified: 25 Oct 2021 05:42
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3558

Actions (login required)

View Item View Item