DZAKIYAH JATNIKA, DAFFA (2023) KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA DENGAN ANAK DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK (Studi pada Orang Tua Anak di Bukit Permai Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_02.pdf Restricted to Registered users only Download (756kB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_03.pdf Restricted to Registered users only Download (726kB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_04.pdf Restricted to Registered users only Download (641kB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_05.pdf Restricted to Registered users only Download (452kB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (503kB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (26MB) |
|
Text
DAFFA DZAKIYAH JATNIKA_2221190082_01.pdf Restricted to Registered users only Download (732kB) |
Abstract
Interpersonal communication is a form of communication that occurs directly between individuals and other individuals, involving two or more people to develop a child's character. This research aims to determine (1) forms of interpersonal communication, (2) barriers to interpersonal communication, and (3) description of the character resulting from interpersonal communication between parents and children in forming children's character in Bukit Permai Serang. This study uses a qualitative method. Data collection techniques use observation, interviews and documentation methods. The results of research conducted in Bukit Permai Serang show that: (1) parents communicate with their children by means of dialogue, interacting intimately, and carrying out evaluations, showing that interpersonal communication can have an impact on the development of their children's character, such as children's openness to parents, children getting more attention and affection from parents, and the growth of positive things in children and parents alike. (2) barriers to interpersonal communication, namely; use of mass media (cellphones, television and internet), because parents have given permission for their children to use cellphones from an early age, so that it interferes with communication, which also affects the child's mental health, later children will become addicted to cellphones, and the most dangerous thing is that it can inhibit the growth & development of a child's brain. (3) the description of the results of interpersonal communication is in the application of parenting patterns carried out by parents for their children, so that character education in each child has the potential to behave positively or negatively, according to the character of their parents and the parenting patterns applied.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Komunikasi interpersonal merupakan bentuk komunikasi yang terjadi secara langsung antara individu dengan individu lainnya, baik melibatkan dua orang atau lebih untuk mengembangkan karakter anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) bentuk komunikasi interpersonal, (2) penghambat komunikasi interpersonal, dan (3) gambaran karakter hasil komunikasi interpersonal orang tua dengan anak dalam pembentukan karakter anak di Bukit Permai Serang. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian yang sudah dilakukan di Bukit Permai Serang menunjukkan bahwa: (1) orang tua melakukan komunikasi dengan anak-anaknya dengan cara berdialog, berinteraksi secara intim, dan melakukan evaluasi, menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal dapat memberikan dampak pada perkembangan karakter anak-anaknya, seperti keterbukaan anak kepada orang tua, anak mendapatkan perhatian dan kasih sayang lebih dari orang tua, dan tumbuhnya hal-hal positif pada anak dan juga orang tua. (2) penghambat komunikasi interpersonal, yaitu; penggunaan media massa (handphone, televisi, dan internet), karena orang tua sudah memberikan izin anak-anak mereka untuk menggunakan handphone sejak usia dini, sehingga mengganggu berjalannya komunikasi, lalu berpengaruh juga terhadap mental health anak, nantinya akan muncul kecanduan anak pada handphone, dan yang paling berbahaya dapat memperhambat pertumbuhan & kembang otak anak. (3) gambaran hasil komunikasi interpersonal ada pada penerapan pola asuh yang dilakukan orang tua kepada anak-anaknya, sehingga pendidikan karakter pada setiap anak memiliki potensi untuk berperilaku positif atau negative, sesuai dengan karakter orang tua mereka dan pola asuh yang diterapkan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Interpersonal Communication, Character Formation, Parents Komunikasi Interpersonal, Pembentukan Karakter, Orang Tua | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Communication > Communication (General) |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86205-Jurusan Pendidikan Nonformal |
|||||||||
Depositing User: | Mrs. DAFFA DZAKIYAH JATNIKA | |||||||||
Date Deposited: | 04 Jun 2024 11:04 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jun 2024 11:04 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/35496 |
Actions (login required)
View Item |