Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KINERJA SIMPANG BERSINYAL KEBON JAHE SERANG

Mardiyana, Intan (2013) ANALISIS KINERJA SIMPANG BERSINYAL KEBON JAHE SERANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Analisis kinerja simpang bersinyal kebon jahe serang.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

The Analysis of Signalized Intersection Performance In Kebon JaheSerang Intan Mardiyana ABSTRACT Kebon Jahe intersection is one of the intersections with a traffic light in the Serang City. The problem in this intersection is the existence of long delay which causes traffic jam. This condition can be seen at the peak hours such as the working hours and after working hours so that a research to solve this problem is needed, to reduce the congestion that occurs and provides an alternative to improve the performance of the intersection. Data collection had been done by a survey toward the intersection to get the traffic data, signal timing, and the geometry data which are needed to be analyzed further by Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997. The traffic datais used in this research is the highest traffic flow in the peak hours. Based on the research, existing condition produces degree of saturation 1,17 and delay 208,10 sec/smp. Those numbers are more than the recommendation of MJKI 1997 for signalized intersection (DS < 0,75). There are some alternatives which are used to increase the performance of intersection. First, Re-manage the traffic signal, produces DS = 0,82 and delay 62,37 sec/smp. Second, geometric enlargement, produces DS = 0,72 and delay 54,43 sec/smp. Third, the combination of geometric intersection enlargement and re-management of traffic signal, produces DS = 0,50 and delay 49,61 sec/smp. Fourth, the trafficroundabout planning, produces DS = 0,44 and delay of traffic 2,06 sec/smp. The indicator in assessing the performance of intersection is seen from the degree of saturation (DS) and delay of intersection. Based on the examination of four alternatives, the result shows that the 4 th alternative is the best one. Keywords: performance of intersection, delay, roundabout

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorBudiman, Arief197105272005011001
Thesis advisorFakhruriza Pradana, M198107232006041002
Additional Information: Analisis Kinerja Simpang Bersinyal Kebon Jahe Serang Intan Mardiyana INTISARI Persimpangan Kebon Jahe merupakan salah satu persimpangan dengan traffic light pada Kota Serang. Permasalahan pada simpang berupa lamanya tundaan sehingga mengakibatkan kemacetan. Kondisi ini terlihat pada jam-jam sibuk yaitu pada saat jam masuk kerja dan pulang kerja sehingga perlu dilakukan penelitian untuk mengurangi kemacetan yang terjadi dan memberikan alternatif untuk meningkatkan kinerja pada simpang. Pengumpulan data dilakukan dengan cara melakukan survei dilapangan untuk mendapatkan data volume lalu lintas, waktu sinyal dan data geometri yang dibutuhkan untuk kemudian dianalisa dengan berpedoman pada Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997. Data arus lalu lintas yang digunakan pada penelitian ini adalah arus lalu lintas tertinggi yang terjadi pada hari kerja. Dari hasil penelitian simpang untuk kondisi eksisting menghasilkan derajat kejenuhan 1,17 dan tundaan 208,10 det/smp. Nilai ini melebihi batas yang disarankan oleh MKJI 1997 untuk simpang bersinyal (DS < 0,75). Ada beberapa alternatif yang digunakan untuk meningkatkan kinerja simpang. Alternatif pertamamengatur ulang sinyal lalu lintas, menghasilkan DS = 0,82 dan tundaan 62,37 det/smp. Alternatif kedua pelebaran geometrik, menghasilkan DS= 0,72 dan tundaan 54,43 det/smp. Alternatif ketiga kombinasi pelebaran geometrik simpang dengan pengaturan ulang sinyal lalu lintas, menghasilkan DS = 0,50 dan tundaan 49,61 det/smp. Alternatif keempat perancangan bundaran, menghasilkan DS = 0,44 dan tundaan lalu lintas 2,06 det/smp. Indikator dalam menilai kinerja simpang dilihat dari derajat kejenuhan (DS) dan tundaan simpang. Dari empat alternatif yang dicobakan, maka alternatif keempat merupakan alternatif terbaik meningkatkan kinerja. Kata kunci: Kinerja simpang, tundaan, bundaran
Uncontrolled Keywords: Kinerja simpang, tundaan, bundaran performance of intersection, delay, roundabout
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 04:31
Last Modified: 25 Oct 2021 04:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3501

Actions (login required)

View Item View Item