Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA DAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI TEKNIK PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC)

ATHOILLAH, ATHOILLAH (2017) PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA DAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI TEKNIK PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC). Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Tesis)
PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA DAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI TEKNIK PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC).pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

This research to improve a vocabulary mastery and reading comprehension skills of grade VII MTs MF Lempuyang through the use of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) techniques. This type of research is Classroom Action Research using Kemmis & McTaggart model consisting of 4 stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were VII-1 students of MTs MF Lempuyang consisting of 13 male students and 11 female students. Data collection techniques use objective tests and observations. The objective test is used to measure vocabulary mastery and reading comprehension skills while the observation sheet aims to observe teacher and student activities. The collected data was analyzed by using quantitative descriptive method. The results showed that the use of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) learning techniques can improve vocabulary mastery and reading comprehension skills of grade VII MTs MF Lempuyang. This can be seen from the increase of class average value starting from the 1st cycle pretes of 43.08, the first cycle postes of 59.33 and 49.75, the postes cycle 2 of 69.71 and 65.25, and postes cycle 3 of 74, 04 and 71.79. Improving the learning process can be seen from students activeness while working together in groups, they are enthusiastic when communicating answers they find to other group friends as well as responding to answers that have been presented by other groups.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuprani, SupraniUNSPECIFIED
Thesis advisorHilaliyah, TatuUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kosakata dan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas VII MTs MF Lempuyang melalui penggunaan teknik Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang menggunakan model Kemmis & McTaggart yang terdiri dari 4 tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas VII-1 MTs MF Lempuyang terdiri dari 13 siswa laki-laki dan 11 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data menggunakan tes objektif dan observasi. Tes objektif digunakan untuk mengukur penguasaan kosakata dan keterampilan membaca pemahaman sedangkan lembar observsi bertujuan mengamati aktivitas guru dan siswa. Data yang telah terkumpul dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan teknik pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dapat meningkatkan penguasaan kosakata dan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas VII MTs MF Lempuyang. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan nilai rerata kelas mulai dari pretes siklus 1 sebesar 43,08, postes siklus I sebesar 59,33 dan 49,75, postes siklus 2 sebesar 69,71 dan 65,25, dan postes siklus 3 sebesar 74,04 dan 71,79. Peningkatan proses pembelajaran dapat dilihat dari keaktifan siswa saat bekerja sama dalam kelompok, mereka antusias ketika mengomunikasikan jawaban yang mereka temukan kepada teman kelompok lain serta memberikan tanggapan terhadap jawaban yang telah disajikan oleh kelompok lain.
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 22 Oct 2021 01:50
Last Modified: 22 Oct 2021 01:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3484

Actions (login required)

View Item View Item