Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERENCANAAN KOMUNIKASI BADAN PENYELENGGARA JAMINAN PRODUK HALAL DALAM MENYOSIALISASIKAN PROGRAM SEHATI

Kartika, Amalia (2024) PERENCANAAN KOMUNIKASI BADAN PENYELENGGARA JAMINAN PRODUK HALAL DALAM MENYOSIALISASIKAN PROGRAM SEHATI. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (530kB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (431kB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (860kB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (237kB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (451kB)
[img] Text
AMALIA KARTIKA_6662190050_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (663kB)

Abstract

This research discusses the communication planning implemented by the Halal Product Guarantee Agency (BPJPH) in socializing the Sehati program to the public. Every company to government agency needs to carry out communication activities to the audience in running a program including the socialization carried out. The purpose of this study is to determine the communication planning of the Halal Product Guarantee Agency in formulating, implementing, and evaluating the socialization strategy of the sehati program. The theory used to discuss this phenomenon is Fred R David's Strategic Management Theory. Researchers used a qualitative approach to explore the communication strategies implemented by BPJPH. Data collection techniques were carried out by interview, observation, and documentation study. The results showed that BPJPH implemented a structured communication plan, involving internal meetings to formulate strategies, determine audiences, and select appropriate media. BPJPH communication is focused on educative and persuasive approaches to increase public awareness of the Sehati program. Periodic evaluations are conducted to measure the impact and effectiveness of communication. This research contributes to understanding the strategic role of communication in the context of government agencies that have special responsibilities related to halal product safety.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDwianna Widyaningtiyas, Mia197104222006042001
Thesis advisorSagita, Darwis198305162008121002
Additional Information: Penelitian ini membahas mengenai perencanaan komunikasi yang diimplementasikan oleh Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal (BPJPH) dalam menyosialisasikan program Sehati kepada masyarakat. Setiap perusahaan hingga lembaga pemerintah perlu melaksanakan kegiatan komunikasi kepada khalayak dalam menjalankan sebuah program termasuk sosialisasi yang dilakukan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perencanaan komunikasi Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal dalam merumuskan, mengimplentasikan, dan mengevaluasi strategi sosialisasi program sehati . Teori yang digunakan untuk membahas fenomena ini yakni Teori Manajemen Strategi dari Fred R David. Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif untuk mengeksplorasi strategi komunikasi yang diterapkan oleh BPJPH. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa BPJPH menerapkan perencanaan komunikasi yang terstruktur, melibatkan rapat internal untuk merumuskan strategi, menentukan khalayak, dan memilih media yang sesuai. Komunikasi BPJPH difokuskan pada pendekatan edukatif dan persuasif untuk meningkatkan kesadaran masyarakat terhadap program Sehati. Evaluasi berkala dilakukan untuk mengukur dampak dan efektivitas komunikasi. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pemahaman peran strategis komunikasi dalam konteks lembaga pemerintah yang memiliki tanggung jawab khusus terkait keamanan produk halal.
Uncontrolled Keywords: Communication Planning, Sehati Program, Communication Evaluation, Program Socialization, Halal Product Guarantee Agency. Perencanaan Komunikasi, Program Sehati, Evaluasi Komunikasi, Sosialisasi Program, Badan Peyelenggara Jaminan Produk Halal.
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: amalia amalia kartika amal
Date Deposited: 16 Apr 2024 15:56
Last Modified: 16 Apr 2024 15:56
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/34609

Actions (login required)

View Item View Item