Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMBIASAAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) PADA SIKAP DISIPLIN ANAK USIA 5-6 TAHUN (Penelitian Kualitatif Deskriptif di TK Kemala Bhayangkari 01 Serang Kota)

IMANAH M, NURUL (2024) PEMBIASAAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) PADA SIKAP DISIPLIN ANAK USIA 5-6 TAHUN (Penelitian Kualitatif Deskriptif di TK Kemala Bhayangkari 01 Serang Kota). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSU)
Nurul Imanah M_2228200039_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nurul Imanah M_2228200039_Cp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (204kB)

Abstract

The application of clean and healthy living behavior (PHBS) in instilling a disciplined attitude of children aged 5-6 years is done by habituation of the queuingand complete the activity thoroughly. This study aims to determine the application of habituation of clean and healthy living behavior (PHBS), the role of teachers in instilling a disciplinary attitude and knowing the supporting and inhibiting factors in habituation of clean and healthy living behavior (PHBS) in developing a disciplinary attitude of children aged 5-6 years at Kemala Bhayangkari 01 Serang City Kindergarten. This research uses descriptive research methods with a qualitative approach conducted on children aged 5-6 years in group B pigeons with a total of 17 children consisting of 6 boys and 11 girls. Data collection techniques through observation, field notes, interviews, and documentation. Data analysis uses data reduction, data presentation, and conclusions. Validation was done by extending participation, observation persistence, triangulation, and referential adequacy. The results of the data analysis stated that: 1) the application of clean and healthy living behavior (PHBS) in children aged 5-6 years in the Kemala Bhayangkari 01 Serang City Kindergarten school environment has been running very well and has become a habit in children; 2) The role of the teacher in instilling a disciplinary attitude of children aged 5-6 years at Kemala Bhayangkari 01 Serang City Kindergarten has raised several aspects of the teacher's role, namely the role of the teacher as an mentors, inspirers and motivators; 3) supporting and inhibiting factors, supporting factors are the provision of facilities and infrastructure that support clean and healthy living behavior activities (PHBS) and improve the attitude of discipline in children. The inhibiting factor is the lack of communication with parents.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFATIMAH, ATIN197903082006042001
Thesis advisorSAYEKTI, TRI197503222008122001
Additional Information: Penerapan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) dalam menanamkan sikap disiplin anak usia 5-6 tahun dilakukan dengan pembiasaan mengantri dan menyelesaikan kegiatan dengan tuntas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan pembiasaan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS), peran guru dalam menanamkan sikap disiplin serta mengetahui faktor pendukung dan penghambat dalam pembiasaan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) dalam mengembangkan sikap disiplin anak usia 5-6 tahun di TK Kemala Bhayangkari 01 Serang Kota. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang dilakukan pada anak usia 5-6 tahun di kelompok B merpati dengan jumlah sebanyak 17 anak yang terdiri dari 6 anak laki-laki dan 11 anak perempuan. Teknik pengumpulan data melalui pengamatan, catatan lapangan, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Validasi dilakukan dengan cara perpanjang keikutsertaan, ketekunan pengamatan, triangulasi, dan kecukupan referensial. Hasil analisis data menyatakan bahwa: 1) penerapan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) pada anak usia 5-6 tahun di lingkungan sekolah TK Kemala Bhayangkari 01 Serang Kota sudah berjalan dengan sangat baik dan menjadi pembiasaan pada diri anak; 2) Peran guru dalam menanamkan sikap disiplin anak usia 5-6 tahun di TK Kemala Bhayangkari 01 Serang Kota ini sudah memunculkan beberapa aspek dari peran guru yaitu peran guru sebagai pembimbing, inspirator dan motivator; 3) faktor pendukung dan penghambat, faktor pendukung yaitu penyediaan fasilitas sarana dan prasarana yang mendukung kegiatan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) maupun meningkatkan sikap disiplin pada anak. Faktor penghambat yaitu kurangnya komunikasi dengan orang tua.
Uncontrolled Keywords: Habituation, PHBS, Discipline Attitude, 5-6 Years Old Children Pembiasaan, PHBS, Sikap Disiplin, Anak 5-6 Tahun
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Nurul imw
Date Deposited: 22 Mar 2024 11:07
Last Modified: 22 Mar 2024 11:07
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/34134

Actions (login required)

View Item View Item