Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NOVEL SEPATU DAHLAN KARYA KHRISNA PABICHARA DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI SMP

QUTNI, DARUL (2018) ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NOVEL SEPATU DAHLAN KARYA KHRISNA PABICHARA DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NOVEL SEPATU DAHLAN KARYA KHRISNA PABICHARA DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI SMP.pdf

Download (1MB)

Abstract

The background of this research is the assumption that the role of literature is not only an art that can only entertain, but also can be a means to educate. Character education issues are very important things to talk about. Therefore, analysis of literary works in the form of novels can be used as an alternative. The issues raised in this study are the Educational Values of the Character contained in the Sepatu Dahlan Novel and the Learning Implementation Plan in Middle School. This research is expected to contribute to the world of education, especially in the development of educational media through literary works. This study aims to determine the values of character education contained in the novel Sepatu Dahlan by Khrisna Pabichara. The research method uses qualitative descriptive method. Data collection techniques use literature study techniques. Data analysis techniques use content analysis techniques. The results of this study indicate: (1) Educational Values The characters contained in the novel Sepatu Dahlan are: religious values, values of tolerance, values of discipline, value of hard work, creative value, independent values, democratic values / values, friendly / communicative values , the value of peaceful love, the value of social care, the value of responsibility. Of the eleven values of character education in the novel there are 29 data. (2) there are character education values in the Sepatu Dahlan novel and the Learning Implementation Plan in junior high school includes the following educational components: educators, students, methods and materials.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHadiansyah, FirmanUNSPECIFIED
Thesis advisorIbnu Wahid, FaridUNSPECIFIED
Additional Information: Latar belakang penelitian ini adalah adanya asumsi yang menyatakan bahwa peran sastra tidak hanya menjadi sebuah seni yang hanya dapat menghibur saja, namun juga dapat menjadi salah satu sarana untuk mendidik. Permasalahan pendidikan karakter merupakan hal yang sangat penting untuk dibicarakan. Oleh karena itu, analisis karya sastra yang berupa novel dapat dijadikan salah satu alternatif. Permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah Nilai-nilai Pendidikan Karakter apa saja yang terkandung dalam Novel Sepatu Dahlan dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di SMP. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi pada dunia pendidikan, khususnya dalam pengembangan media pendidikan melalui karya sastra. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan karakter yang terkandung dalam novel Sepatu Dahlan karya Khrisna Pabichara. Metode penelitian menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik studi pustaka. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis isi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan: (1) Nilai-Nilai Pendidikan Karakter yang terkandung dalam novel Sepatu Dahlan adalah : nilai religius, nilai toleransi, nilai disiplin, nilai kerja keras, nilai kreatif, nilai mandiri, nilai demokratis/menghargai, nilai bersahabat/komunikatif, nilai cinta damai, nilai peduli sosial, nilai tanggung jawab. Dari Sebelas nilai pendidikan pendidikan karakter dalam novel ini terdapat 29 data. (2) terdapat nilai- nilai pendidikan karakter dalam novel Sepatu Dahlan dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di SMP meliputi komponen pendidikan berikut: pendidik, peserta didik, metode dan materi.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 21 Oct 2021 04:29
Last Modified: 21 Oct 2021 04:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3411

Actions (login required)

View Item View Item