Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI PROGRAM INDONESIA PINTAR (PIP) PADA JENJANG SEKOLAH DASAR (SD) DI KECAMATAN CITANGKIL

ARTIE KANISYAH PUTRI, DIANG (2024) IMPLEMENTASI PROGRAM INDONESIA PINTAR (PIP) PADA JENJANG SEKOLAH DASAR (SD) DI KECAMATAN CITANGKIL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17MB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (783kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB)
[img] Text
Diang Artie K P_6661180078_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

Poverty is one of the factors that cause low school enrollment rates and high dropout rates. In Cilegon City itself, the number of poor people is still increasing every year. Citangkil Sub-district has the highest number of poor people recorded in the DTKS (Integrated Social Welfare Data) which contains 40% of the population with the lowest social welfare, especially at the age level of 6-12 years, which is a school-age child who should get education services at the primary school level. So to overcome this problem, the Cilegon City government responded to the policy program established to overcome education problems, namely the Smart Indonesia Program (PIP). The Indonesia Smart Program (PIP) is cash assistance, expanding access, and learning opportunities from local governments provided to students and students from poor families. However, in its implementation, the Smart Indonesia Program (PIP) still has several problems. So the focus of this research is the implementation of the Smart Indonesia Program (PIP), with the aim of knowing the implementation of the Smart Indonesia Program (PIP) at the elementary school level in Citangkil District. The research method used is qualitative research method. The results of this study indicate that the implementation of the Smart Indonesia Program (PIP) at the elementary school level in Citangkil District has gone well, this can be seen from the achievement of all aspects of public policy implementation according to Van Metter and Van Horn (2017: 133), so that the objectives of the Smart Indonesia Program (PIP) can be achieved.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorBUDIATI, AYUNING196905022005012001
Thesis advisorPRAFITRI, NIKKI201808032152
Additional Information: Kemiskinan merupakan salah satu faktor yang menyebabkan rendahnya angka partisipasi sekolah dan tingginya angka anak putus sekolah. Di Kota Cilegon sendiri jumlah penduduk miskin masih mengalami peningkatan di setiap tahunya. Begitupun pada wilayah Kecamatan Citangkil yang memiliki angka penduduk miskin tertinggi yang tercatat dalam DTKS (Data Terpadu Kesejateraan Sosial) yang memuat 40% penduduk dengan kesejahteraan sosial terendah, terutama pada tingkatan usia 6-12 tahun yang merupakan anak usia sekolah yang seharusnya mendapatkan layanan pendidikan pada jenjang sekolah dasar. Sehingga untuk mengatasi permasalahan tersebut, pemerintah Kota Cilegon ikut merespon program kebijakan yang dibentuk untuk mengatasi permasalahan pendidikan, yaitu Program Indonesia Pintar (PIP). Program Indonesia Pintar (PIP) adalah bantuan berupa uang tunai, perluasan akses, dan kesempatan belajar dari pemerintah daerah yang diberikan kepada peserta didik dan mahasiswa yang berasal dari keluarga miskin. Namun dalam pelaksanaannya Program Indonesia Pintar (PIP) masih memiliki beberapa permasalahan. Maka fokus pada penelitian ini adalah implementasi Program Indonesia Pintar (PIP), dengan tujuan untuk mengatahui implementasi Program Indonesia Pintar (PIP) pada jenjang sekolah dasar di Kecamatan Citangkil. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa implementasi Program Indonesia Pintar (PIP) pada jenjang sekolah dasar di Kecamatan Citangkil sudah berjalan dengan baik, hal ini dilihat dari tercapainnya seluruh aspek implementasi kebijakan publik menurut Van Metter dan Van Horn (2017:133), sehingga tujuan dari Program Indonesia Pintar (PIP) dapat tercapai.
Uncontrolled Keywords: Policy Implementation, Education, Smart Indonesia Program Implementasi Kebijakan, Pendidikan, Program Indonesia Pintar (PIP).
Subjects: H Social Sciences > Public Administration
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 63201-Program Studi Administrasi Publik
Depositing User: Mrs Diang Artie Kanisyah Putri
Date Deposited: 18 Mar 2024 14:13
Last Modified: 18 Mar 2024 14:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/34085

Actions (login required)

View Item View Item