Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EFEKTIVITAS STRATEGI DINAS KESEHATAN DALAM PENCEGAHAN STUNTING DI KABUPATEN TANGERANG

UTAMI FEBRIYANTI, NADIA (2024) EFEKTIVITAS STRATEGI DINAS KESEHATAN DALAM PENCEGAHAN STUNTING DI KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (478kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (282kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (287kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (185kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (182kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Nadia Utami F_6661180094_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The problem of stunting is one of the problems that occurs due to inadequate nutritional intake during the first thousand days of life. Accelerating integrated stunting prevention in Tangerang Regency is carried out as an effort to improve the nutritional quality of individuals, families and communities by improving food consumption patterns, improving nutritional awareness behavior, increasing access and quality of nutrition services in line with advances in science and technology, and improving the food awareness system and nutrition. The aim of this research is to measure how effective the stunting prevention strategies implemented in Tangerang Regency are. This research uses Duncan's effectiveness theory with 3 indicators, namely goal achievement, integration and adaptation. The method used is quantitative descriptive. The sampling technique used proportionate stratified random sampling technique with a sample size of 99 samples. The technique of analyzing data using hypothesis testing or one-sample t-test with left-hand test results in t count > t table (9.791 > 0.129), it is stated that H0 is accepted and Ha is rejected. And the calculation result is 72.4% and can be declared effective. The suggestions from this research are to provide regular and intensive counseling and socialization about stunting to parents and prospective parents, conduct stunting education using more innovative methods, improve the quality of service in every existing service activity, carry out further counseling to people who have participate in stunting prevention activities, and check each tool used in stunting prevention activities.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYULIANTI, RINA197407052006042011
Additional Information: Masalah stunting merupakan salah satu permasalahan yang terjadi karena asupan gizi yang tidak tercukupi selama periode seribu hari pertama kehidupan (HPK). Percepatan pencegahan stunting terintegrasi di Kabupaten Tangerang dilakukan sebagai upaya untuk meningkatkan mutu gizi perorangan, keluarga dan masyarakat dengan melakukan perbaikan pola konsumsi makanan, perbaikan perilaku sadar gizi, peningkatan akses dan mutu pelayanan gizi sesuai dengan kemajuan ilmu dan teknologi, dan peningkatan system kewaspadaan pangan dan gizi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur seberapa efektif strategi pencegahan stunting yang dilakukan di Kabupaten Tangerang. Penelitian ini menggunakan teori efektivitas dari Duncan dengan 3 indikator, yaitu pencapaian tujuan, integrasi dan adaptasi. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Teknik pengambilan sampel dengan menggunakan teknik proportionate stratified random sampling dengan jumlah sampel sebanyak 99 sampel. Teknik menganalisis data dengan menggunakan uji hipotesis atau t-test satu sampel dengan uji pihak kiri diperoleh hasil t hitung > t tabel (9,791 > 0,129), dinyatakan H0 diterima dan Ha ditolak. Serta hasil perhitungan yaitu 72,4% dan dapat dinyatakan efektif. Saran dari penelitian ini adalah memberikan penyuluhan dan sosialisai secara teratur dan intensif tentang stunting kepada orang tua dan calon orang tua, melakukan penyuluhan stunting dengan menggunakan metode yang lebih inovatif, meningkatkan kualitas pelayanan pada setiap kegiatan pelayanan yang ada, melaksanakan konseling lanjutan kepada masyarakat yang telah mengikuti kegiatan pencegahan stunting, dan melakukan pengecekan pada tiap alat-alat yang digunakan pada kegiatan pencegahan stunting.
Uncontrolled Keywords: Effectiveness, Organization, Stunting Efektivitas, Organisasi, Stunting
Subjects: H Social Sciences > Public Administration
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 63201-Program Studi Administrasi Publik
Depositing User: Nadia Utami Febriyanti
Date Deposited: 14 Mar 2024 14:05
Last Modified: 14 Mar 2024 14:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33887

Actions (login required)

View Item View Item