Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT (CS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA KELAS X TKR di SMK NEGERI 8 KOTA BANDUNG (PADA SUB KONSEP SPECIAL SERVICE TOOLS)

PURNAMA, IMAM (2024) PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT (CS) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA KELAS X TKR di SMK NEGERI 8 KOTA BANDUNG (PADA SUB KONSEP SPECIAL SERVICE TOOLS). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (710kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (577kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (899kB)
[img] Text (SKRISPI)
IMAM PURNAMA_2284190007_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (76kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (152kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IMAM PURNAMA_2284190007_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This research aims to determine the effect of implementing the cooperative script learning model on student learning outcomes in class X TKR. The research method used was quasi-experimental with a non-equivalent research design. This research was carried out from September to October 2023 at SMK Negeri 8 Bandung with a total of 64 students used, with 32 experimental class students and 32 control class students. Student learning outcomes are measured using pretest and posttest questions, after that, they are tested using validity tests, reliability tests, difficulty level tests, discrimination power tests, normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The results of this research are the results of learning using the script cooperative learning model showing that the value between the experimental class and the control class is more than 0.05, so the assessment data is normally distributed. The homogeneity results show that the research data is more than 0.05, namely 0.517. The research hypothesis will be tested using independent test analysis. A T value with a significance level of 0.05 is obtained, which is in accordance with the basis for independent sample t test decision making. Thus, it can be concluded that Ho is rejected and H₁ is accepted, which shows that there is a difference in average learning outcomes. -average of control class and experimental class.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIMAN, ATEP201409012008
Thesis advisorDENI RAMDANI, SULAEMAN199003302018031001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran cooperative script pada hasil belajar siswa di kelas X TKR. Metode peneliti digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain penelitian Non equifalen. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan September sampai oktober 2023 di SMK Negeri 8 Bandung dengan total keseluruhan semple yang digunakan yakni 64 siswa dengan 32 siswa kelas eksperimen dan 32 siswa kelas kontrol. Hasil belajar siswa diukur dengan menggunakan soal pretest dan posttest. setelah itu, diuji dengan uji validitas, uji realibilitas, uji tingkat kesukaran, uji daya pembeda, uji normalitas, uji homogenitas dan uji hipotesis. Hasil penelitian ini adalah hasil belajar menggunakan model pembelajaran kooperatif script menunjukkan bahwa nilai antara kelas eksperimen dan kelas kontrol lebih dari 0,05, sehingga data penilaian berdistribusi normal. Hasil homogenitas menunjukkan bahwa data penelitian lebih dari 0,05, yaitu 0.517. hipotesis penelitian akan diuji menggunakan analisis uji independen. Nilai T dengan taraf signifikansi 0,05 diperoleh, yang sesuai dengan dasar pengambilan keputusan uji sampel independen t, Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa H_0 ditolak dan H_1 diterima, yang menunjukkan bahwa terdapat perbedaan dalam hasil belajar ratarata kelas kontrol dan kelas eksperimen.
Uncontrolled Keywords: Cooperative Script; Learning outcomes Cooperative Script; Hasil Belajar
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83203-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Mesin
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Imam Purnama
Date Deposited: 14 Mar 2024 14:24
Last Modified: 14 Mar 2024 14:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33872

Actions (login required)

View Item View Item