Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Analisis Pembelajaran Numerasi di Sentra Bahan Alam Pada Perkembangan Kognitif Berpikir Simbolik Anak di TK B

MARDIAH, WILDA (2024) Analisis Pembelajaran Numerasi di Sentra Bahan Alam Pada Perkembangan Kognitif Berpikir Simbolik Anak di TK B. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_fulltext1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (710kB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (210kB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (294kB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (48kB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (181kB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Wilda Mardiah_2228200040_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (44MB)

Abstract

According to (Suriyani & Wahyuni, 2021) numeracy learning is a learning process that consists of several skills such as using symbols and numbers related to mathematics in solving problems in children's daily lives. This study aims to describe and analyze the implementation of natural material center learning in Irma Kindergarten and to describe and analyze natural material center numeracy learning can improve the cognitive development of symbolic thinking. The subjects of this study were children of Kindergarten Group B at IRMA Kindergarten, Serang City, Banten with a total of 15 children. The method used in this research is descriptive qualitative with data collection using interviews, observation, and documentation and for data analysis techniques that are done is by reducing data, presenting data and drawing conclusions. The results showed: (1) The implementation of the alma material center at IRMA Kindergarten is going well, this can be seen where children have done learning well such as following the center rules that have been applied and they obey. In the game at the center the children also play together and do not fight over one another. (2) Natural material center numeracy learning can improve the cognitive development of symbolic thinking of kindergarten B children (5-6 years old) through learning to count natural materials with stones, shells, and corals which makes it easier for children to recognize and remember the names and forms of basic numbers 1-10 without children being confused and confused again.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorATIKAH, CUCU196612271992032001
Thesis advisorASMAWATI, LULUK197306072008122001
Additional Information: Menurut (Suriyani & Wahyuni, 2021) tentang pembelajaran numerasi adalah proses pembelajaran yang terdiri dari beberapa kecakapan seperti menggunakan symbol dan angka yang berkaitan dengan matermatika dalam pemecahan masalah pada keseharian anak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis pelakanaan pembelajaran sentra bahan alam di TK irma dan Untuk mendeskripsikan serta menganalisis pembelajaran numerasi sentra bahan alam dapat meningkatkan perkembangan kognitif berpikir simbolik. Subjek penelitian ini adalah anak Kelompok TK B di TK IRMA Kota Serang, Banten dengan jumlah 15 orang anak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini kualitatif deskriptif dengan pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi serta untuk teknik analisis data yang di lakukan ialah dengan cara reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan : (1) Pelaksanaan sentra bahan alma di TK IRMA berjalan dengan baik, Hal ini terlihat dimana anak telah melakukan pembelajaran dengan baik seperti mengikuti peraturan sentra yang telah diterapkan dan mereka taati. Dalam permainan di sentra anak-anak juga bermain dengan bersama-sama dan tidak berebutan satu dengan yang lainnya. (2) Pembelajaran numerasi sentra bahan alam dapat meningkatkan perkembangan kognitif berpikir simbolik anak TK B (Usia 5-6 Tahun) melalui pembelajaran menghitung bahan alam dengan batu, kerang, dan karang yang mana ini memudahkan anak untuk mengenal serta mengingat nama dan bentuk-bentuk angka dasar 1-10 tanpa anak bingung dan tertukar lagi.
Uncontrolled Keywords: Numeracy, Natural Materials, Symbolic Cognitive Thinking Numerasi, Bahan Alam, Kognitif Berfpikir Simbolik
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Wilda Mardiah
Date Deposited: 21 Mar 2024 14:17
Last Modified: 21 Mar 2024 14:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33807

Actions (login required)

View Item View Item