Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EFEKTIVITAS FLIPPED CLASSROOM DIINTEGRASIKAN DENGAN MODEL INQUIRY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI DITINJAU DARI SELF CONFIDENCE PADA SISWA SMA

AYU VITA SARI, PUTRI (2024) EFEKTIVITAS FLIPPED CLASSROOM DIINTEGRASIKAN DENGAN MODEL INQUIRY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN NUMERASI DITINJAU DARI SELF CONFIDENCE PADA SISWA SMA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_01)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_02)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (297kB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_03)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_04)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_05)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (89kB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Reff)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (176kB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Lamp)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_CP)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Text (Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Fulltext)
Putri Ayu Vita Sari_2225180104_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

The research was conducted at SMAN 4 Kota Serang which aims to determine the numeracy ability of students who are given flipped classroom integrated with inquiry learning whether it is better than the numeracy ability of students who are only given inquiry learning and to find out whether there is a difference in numeracy ability between student who have high, medium and low self-confidence. The research method used in this research is quantitative qualitative research (mix method). Quantitative research used a quasi-experimental type pretest-posttest control group design. This study involved two classes consisting of an experimental class and a control class. The research sample was class X MIPA 2 as the experimental class and class X MIPA 5 as the control class. the instruments used in this study were numeracy ability test instrument, non-test instrument in the form of self-confidence scales, observation sheets and interview guidelines. The results of this study conclude that flipped classroom learning which is integrated with inquiry learning has a positive effect on students numeracy ability and there is no difference in numeracy ability between students who have high, medium, and low self-confidence.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNINDIASARI, HEPSI197803212005012002
Thesis advisorANWAR HADI FIRDOS SANTOSA, CECEP198101052008121001
Additional Information: Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 4 Kota Serang yang bertujuan untuk mengetahui kemampuan numerasi siswa yang diberikan pembelajaran flipped classroom yang diintegrasikan dengan model inquiry learning apakah lebih baik dibandingkan dengan kemampuan numerasi siswa yang hanya diberikan model inquiry learning dan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan pada kemampuan numerasi antara siswa yang memiliki self confidence tinggi, sedang, dan rendah. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif-kualitatif (mix methods). Penelitian kuantitatif menggunakan quasi-experimental tipe pretest-posttest control group design. Penelitian ini melibatkan dua kelas yang terdiri dari kelas eksperimen dan kelas kontrol. Sampel penelitian ini adalah kelas X MIPA 2 sebagai kelas eksperimen dan kelas X MIPA 5 sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen tes kemampuan numerasi, instrumen non tes berupa skala kepercayaan diri, lembar observasi dan pedoman wawancara. Hasil dari penelitian ini memberikan kesimpulan bahwa pembelajaran flipped classroom yang diintegrasikan dengan inquiry learning memberikan pengaruh positif terhadap kemampuan numerasi siswa dan tidak terdapatnya perbedaan pada kemampuan numerasi antara siswa yang memiliki self confidence tinggi, sedang, dan rendah.
Uncontrolled Keywords: Numeracy Ability, Flipped Classroom Integrated Inquiry Learning, Self-Confidence. Kemampuan Numerasi, Flipped Classroom Diintegrasikan Inquiry Learning, Kepercayaan Diri.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mrs Putri Ayu Vita Sari
Date Deposited: 29 Feb 2024 14:48
Last Modified: 04 Mar 2024 11:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33682

Actions (login required)

View Item View Item