Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ADAPTASI TARI AHLAN WASAHLAN DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SENI PADA ANAK KELOMPOK USIA 4-5 TAHUN

ADAWIYAH, ROBIATUL (2024) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ADAPTASI TARI AHLAN WASAHLAN DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN SENI PADA ANAK KELOMPOK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (345kB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (618kB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (170kB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (Skripsi)
ROBIATUL ADAWIYAH_2228200054_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20MB)

Abstract

This research aims to describe the development of learning media products used for art learning at the age of 4-5 years and to determine the feasibility and attractiveness of the product. This aim is an effort to introduce children to the local wisdom culture of Banten through the Ahlan Wasahlan dance. This research was conducted at the Cabaca Calistung Ummiyasir Cilegon Institute in December-January. The development of this learning media used the Research and Development method and used four stages of development of the 4D model by Thiagarajan, namely: Define, Design. ), Development (Develop), and Dissemination (Disseminate). The results obtained for this product resulted in a feasibility percentage from Material Experts of 66% in the "Feasible" category and 85% from Media Experts in the "Very Feasible" category. Meanwhile, the percentage of attractiveness was obtained from students through two trials, the small group trial was 84% in the "Very Interesting" category and the large group trial got a percentage of 79% in the "Interesting" category, while the teacher's response gave a score of 72% with “Interesting” category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorASMAWATI, LULUK0007067307
Thesis advisorKUSUMAWARDANI, RATIH0005128107
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mendeksripsikan pengembangan produk media pembelajaran yang digunakan untuk pembelajaran seni pada usia 4-5 tahun serta untuk mengetahui kelayakan dan kemenarikan produk. Tujuan tersebut sebagai upaya untuk mengenalkan anak budaya kearifan lokal banten melalui tari ahlan wasahlan. Penelitian ini dilakukan di Lembaga Cabaca Calistung Ummiyasir Cilegon pada bulan Desember- Januari.. Pengembangan media pembelajaran ini menggunakan metode Research and Develepment (Penelitian dan Pengembangan) serta menggunakan empat tahap pengembangan dari model 4D oleh Thiagarajan yakni: Pendefinisian (Define), Perancangan (Design), Pengembangan (Develop), dan Penyebaran (Disseminate). Hasil yang didapatkan pada produk ini menghasilkan presentase kelayakan dari Ahli Materi sebesar 66% dengan kategori “Layak” dan 85% dari Ahli Media yang dikategorikan “ Sangat layak”. Sedangkan persentase kemenarikan didapatkan dari anak didik melalui dua kali uji coba, uji coba kelompok kecil sebesar 84% dengan kategori “ Sangat Menarik” dan uji coba kelompok besar mendapatkan persentase sebesar 79% katergori “ Menarik” , sedangkan respon pendidik memberikan nilai sebesar 72% dengan kategori “ Menarik”.
Uncontrolled Keywords: Development, learning media, art learning, Ahlan Wasahlan dance Pengembangan, media pembelajaran, pembelajaran seni, tari Ahlan Wasahlan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Robiatul Adawiyah
Date Deposited: 22 Mar 2024 10:12
Last Modified: 22 Mar 2024 10:12
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33620

Actions (login required)

View Item View Item