Akbar Bantani, Rina (2024) PENGEMBANGAN E-MODUL TEMA KEMAGNETAN DAN PEMANFAATANNYA DALAM PRODUK TEKNOLOGI UNTUK MELATIH KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA KELAS IX. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_01.pdf Restricted to Registered users only Download (421kB) |
|
Text
Rina AkbarBantani_2281190015_02.pdf Restricted to Registered users only Download (500kB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_03.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_04.pdf Restricted to Registered users only Download (558kB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_05.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_Full Teks.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
Rina Akbar Bantani_2281190015_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (232kB) |
Abstract
Learning activities that are oriented towards creative thinking have not been carried out optimally. Creative thinking can be trained by using teaching materials in the form of E�Modules on the theme of Magnetism and Its Use in Technology Products to Train Students' Creative Thinking Ability. The purpose of this study was to determine the efficiency of developing e-modules on the theme of Magnetism and Its Utilization in Technology Products to train students' creative thinking skills in class IX. The model used is Research and Development (R & D) with Sugiyono's research and development model which is modified according to the needs of researchers by being limited to a limited trial stage. The instrument used is an expert questionnaire sheet to test the validity and student response questionnaire sheets to measure the level of product efficiency. Quantitative and qualitative data analysis. The results showed that the level of validity of the E-Module on the theme of Magnetism and Its Utilization in Technology Products as a whole obtained an average result of 89,9% in the "Very Valid" category with material expert validation obtaining a percentage value of 94.7% in the "Very Valid" category. Valid", media expert validation obtained a score percentage of 90.2% in the "Very Valid" category and science teachers obtained a score percentage of 84.8% in the "Very Valid" category. The results of the efficiency level of the E-Module product obtained a percentage value of 86.5% in the "Very Efficient" category. The product can in junior science learning Keywords: E-Module, Magnetism and Its Utilization, Creative Thinking
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Kegiatan pembelajaran yang berorientasi pada berpikir kreatif sepenuhnya belum terlaksana secara optimal. Berpikir kreatif dapat dilatih dengan menggunakan bahan ajar berupa E-Modul tema Kemagnetan dan Pemanfaatannya dalam Produk Teknologi untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Tujuanpenelitian ini adalah untuk mengetahui efisiensi pengembangan e-modul dalam tema Kemagnetan dan Pemanfaatannya dalam Produk Teknologi untuk melatih kemampuan berpikir kreatif siswa kelas IX. Model yang digunakan adalah Research and Development (R & D) dengan model penelitian dan pengembangan Sugiyono yang dimodifikasi sesuai dengan kebutuhan peneliti dengan dibatasi hanya pada tahap uji coba terbatas. Instrumen yang digunakan adalah lembar angket ahli untuk uji kevalidan dan lembar angket respon siswa untuk mengukur tingkat efisiensi produk. Data analisis secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa tingkat kevalidan E-Modul tema Kemagnetan dan Pemanfaatannya dalam Produk Teknologi secara keseluruhan mendapatkan hasil rata-rata sebesar 89,9% dengan kategori "Sangat Valid" dengan validasi ahli materi memperoleh persentase nilai sebesar 94,7% dengan kategori "Sangat Valid", validasi ahli media memperoleh persentase nilai sebesar 90,2% pada kategori "Sangat Valid" dan guru IPA memperoleh persentase nilai sebesar 84,8% pada kategori "Sangat Valid". Respon siswa memperoleh persentase nilai sebesar 86,5% dengan kategori "Sangat Efisien". Produk dapat digunakan dalam pembelajaran IPA SMP Kata Kunci : E-Modul, Kemagnetan dan Pemanfaatannya, Berpikir Kreatif | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | E-Module, Magnetism and Its Utilization, Creative Thinking E-Modul, Kemagnetan dan Pemanfaatannya, Berpikir Kreatif | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Rina Rina Akbar Bantani | |||||||||
Date Deposited: | 26 Feb 2024 15:22 | |||||||||
Last Modified: | 27 Feb 2024 12:30 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33482 |
Actions (login required)
View Item |