Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DENGAN PENDEKATAN STEM BERBANTUAN AUGMENTED REALITY (AR) BERORIENTASI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA

Aripin, Iyang (2024) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DENGAN PENDEKATAN STEM BERBANTUAN AUGMENTED REALITY (AR) BERORIENTASI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_02.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (147kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_04.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_05.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (12kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_Fulltext.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_lamp.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_Reff.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (151kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Turnitin.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_01.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (319kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iyang Aripin_2225170009_03.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (146kB)

Abstract

The background of this research is because currently there are still many teaching materials such as LKPDs that are used by teachers, many of which do not include ideal teaching materials because the LKPDs used in schools today only contain a summary of the material and a collection of problems with how to solve them and most of them have not utilized technology as a tool while the use of technology in the world of education as a medium in learning has an attraction because students are more enthusiastic in learning the research used in this study is a Development research consisting of three products, including LKPDs with a STEM approach, Applications with Augmented Reality Technology and manuals. The research method used is ADDIE which is an acronym for the research steps themselves such as analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation of results. Media expert validation gets a percentage of 82% with a very valid category, education expert validation gets a presentation of 77% with a valid category, while student responses and teacher responses get a presentation of 85% and 88% with a very valid category and the results of the problem solving ability test get a percentage of 77% with an effective category of media developed proven valid, practical and effective to be applied in learning. Keywords: LKPD, STEM, Problem Solving Skills, Augmented Reality

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSANTOSA, CECEP A.H.F198101052008121001
Thesis advisorSUDIANA, RIA198101302008121001
Additional Information: Adapun latar belakang penelitian ini karena saat ini masih banyak bahan ajar seperti LKPD yang digunakan guru masih banyak yang tidak termasuk bahan ajar yang ideal karena LKPD yang digunakan di sekolah saat ini hanya berisi ringkasan materi dan kumpulan soal dengan cara penyelesaiannya dan kebanyakan belum memanfaatkan teknologi sebagai alat bantunya sedangkanl penggunaan teknologi dalam dunia Pendidikan sebagai media dalam pembelajaran memiliki daya tarik karena siswa lebih antusias dalam pembelajaran penelitian yang digunakan dalam penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang terdiri dari tiga produk, diantaranya LKPD dengan pendekatan STEM, Aplikasi Dengan Teknologi Augmented Reality dan buku panduan. metode penelitian yang digunakan yaitu ADDIE yang dimaan merupakan Akronim dari langkah-langkah penelitian itu sendiri seperti Analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasihasil. Validasi ahli media mendaptkan presentase 82% dengan kategori Sangat Valid, validasi ahli pendidikan mendapatkan presentasi 77% dengan kategori valid, sedangkan respon siswa dan respon guru mendapatkan presentasi 85 % dan 88% dengan kategori sangat valid dan hasil kemampuan tes kemampuan pemecahan masalah mendapatkan presentase 77% dengan kategori efektif media yang dikembangkan terbukti valid, praktis dan efektif untuk diterapkan dalam pembelajaran Kata Kunci: LKPD, STEM, Kemampuan Pemecahanan masalah, Augmented Reality
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mr Iyang Aripin
Date Deposited: 26 Feb 2024 11:32
Last Modified: 26 Feb 2024 11:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33439

Actions (login required)

View Item View Item