Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS PEMASARAN TAHU INDUSTRI RUMAH TANGGA DI DESA PEJATEN KECAMATAN KRAMATWATU KABUPATEN SERANG

Rahmadhini, Valdisa (2023) ANALISIS PEMASARAN TAHU INDUSTRI RUMAH TANGGA DI DESA PEJATEN KECAMATAN KRAMATWATU KABUPATEN SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (808kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (713kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (298kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (191kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Valdisa Rahmadhini_4441200161_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Valdisa Rahmadhini_4441200161_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Tofu is a typical Indonesian food made from fermented soybeans and has good nutritional content for humans so that it can be consumed in all age groups. The problem that occurs in the tofu household industry is that there is a considerable price difference between producers/crafters and consumers. The purpose of this study was to determine the tofu marketing channel, the amount of costs, margins, and profits of each marketing institution, and marketing efficiency. The type used in this research is qualitative and quantitative research, the research location is determined purposively, namely in Pejaten Village, Kramatwatu District, Serang Regency. The number of samples used in this study were 20 tofu producers. Data were collected through observation, interview, and documentation methods. The data analysis techniques used were marketing cost analysis, marketing margin analysis, marketing profit analysis, and marketing efficiency analysis. Based on the results of the study, there are 2 tofu marketing channels in Pejaten Village, Kramatwatu District, Serang Regency, namely, marketing channel I (producer-consumer) and marketing channel II (producer-retailer-consumer). The total marketing cost of channel I is Rp.150/pcs and channel II is Rp.150/pcs. The total marketing margin of channel I is Rp.535 and channel II is Rp.735/pcs. The total profit of channel I is Rp385/pcs and channel II is Rp.585/pcs. In channel I, the technical efficiency is 18.75 and the economic efficiency is 2.6. In channel II, the technical efficiency is 18.75 and the economic efficiency is 3.9. Based on the results of the analysis, it can be concluded that marketing channel II is the most economically and time efficient because it has a greater economic efficiency value compared to marketing channel I and has a greater time efficiency phenomenon compared to marketing channel I.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSULAENI, SULAENI196901312001121001
Thesis advisorGUNAWAN, GUGUN19621110200121001
Additional Information: Tahu merupakan makanan khas Indonesia yang terbuat dari hasil fermentasi kacang kedelai dan memiliki kandungan gizi yang baik untuk manusia sehingga dapat dikonsumsi di semua kelompok umur. Permasalahan yang terjadi pada industri rumah tangga tahu adalah terdapat perbedaan harga yang cukup besar antara produsen/perajin dengan konsumen. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui saluran pemasaran tahu, besarnya biaya, margin, dan keuntungan masing-masing lembaga pemasaran, dan efisiensi pemasaran. Jenis yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif dan kuantitatif, lokasi penelitian ditentukan secara sengaja (purposive) yaitu di Desa Pejaten Kecamatan Kramatwatu Kabupaten Serang. Jumlah sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 20 produsen tahu. Data dikumpulkan melalui metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis biaya pemasaran, analisis margin pemasaran, analisis keuntungan pemasaran, dan analisis efisiensi pemasaran. Berdasarkan hasil penelitian, terdapat 2 saluran pemasaran tahu di Desa Pejaten Kecamatan Kramatwatu Kabupaten Serang yaitu, saluran penmasaran I (produsen–konsumen) dan saluran pemasaran II (produsen–pedagang pengecer–konsumen). Besarnya total biaya pemasaran saluran I sebesar Rp.150/pcs dan saluran II Rp.150/pcs. Total margin pemasaran saluran I sebesar 535 dan saluran II Rp.735/pcs. Total keuntungan saluran I Rp385/pcs dan saluran II Rp.585/pcs. Pada saluran I perolehan efisiensi teknis sebesar 18,75 dan efisiensi ekonomis sebesar 2,6. Pada saluran II perolehan efisiensi teknis sebesar 18,75 dan efisiensi ekonomis sebesar 3,9. Berdasarkan hasil analisis tersebut dapat disimpulkan bahwa saluran pemasaran II paling efisien secara ekonomis dan waktu karena memiliki nilai efisiensi ekonomis yang lebih besar dibandingkan dengan saluran pemasaran I dan memiliki fenomena efisiensi waktu yang lebih besar dibandingkan dengan saluran pemasaran I.
Uncontrolled Keywords: marketing analysis, cost, margin, profit, marketing efficiency
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Valdisa Rahmadhini
Date Deposited: 26 Feb 2024 11:57
Last Modified: 26 Feb 2024 11:57
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33401

Actions (login required)

View Item View Item