Yulistiana, Helda (2024) ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI DITINJAU DARI KEMANDIRIAN BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS IV SDN PANANCANGAN 1. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
This is the latest version of this item.
Text
Helda Yulistiana_2227180087_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (47MB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_02.pdf Restricted to Registered users only Download (314kB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_03.pdf Restricted to Registered users only Download (793kB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_04.pdf Restricted to Registered users only Download (489kB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_05.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_06.pdf Restricted to Registered users only Download (298kB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (303kB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (43MB) |
|
Text
Helda Yulistiana_2227180087_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (31MB) |
Abstract
Literacy and numeracy skills are related to students' independent learning which needs to be instilled from an early age, when in everyday life students will be involved in society which always encounters problems related to literacy and numeracy in their lives. This research aims to determine literacy and numeracy abilities in terms of learning independence, as well as determine the supporting and inhibiting factors in this research. This research uses a qualitative descriptive research method. In this qualitative descriptive research, the data is focused on actual problems which are carried out by conducting observations, interviews and reviewing previous documents. The results of the data obtained in this research show that the results of independent learning are categorized into three parts, namely the high level category with 11 students, the medium level with 5 students, and the low level with 2 students. Data obtained on other literacy abilities was divided based on three levels, so that test results in the high category obtained an average test result of 75.67, while in the high test category, literacy test results in the medium category obtained average results. of 36, which falls into the low test category. , and literacy results in the low category obtained an average of 36 in the low test category. Meanwhile, numeracy ability is in the high category with an average result of 81.5 which is included in the high test category, the average numeracy result in the medium category is 71.5 in the high test category, and numeracy results are in the medium category. average results. flat. . – an average of 53.7 with the medium test category. The conclusion from this entire research is that there is a need for follow-up action by educators towards students to help improve literacy and numeracy skills as well as learning independence. This can help students to be able to complete all activities independently without the help of others. Supporting and inhibiting factors are factors that can influence students' independence and literacy and numeracy abilities.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Kemampuan literasi dan numerasi berkaitan dengan kemandirian belajar peserta didik yang perlu ditanamkan sejak dini, ketika dalam kehidupan sehari – hari peserta didik akan terjun di masyarakat yang selalu menjumpai permasalahan berkaitan dengan literasi dan numerasi dalam kehidupannya. Penelitian yang dilakukan ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan literasi dan numerasi yang ditinjau dari kemandirian belajar, serta untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat dalam penelitian ini. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Dalam penelitian kualitatif deskriptif ini data yang difokuskan dalam permasalahan secara fakta yang dilakukan dengan cara melakukan observasi atau pengamatan, wawancara, dan mengkaji dokumen sebelumnya. Hasil perolehan data dalam penelitian ini mengungkapan dari hasil kemandirian belajar diapatkan dengan dikategorikan menjadi tiga bagian, yakni kategori tingkat tinggi berjumlah 11 peserta didik, tingkat sedang berjumlah 5 peserta didik, dan tingkat rendah berjumlah 2 peserta didik. Perolehan data lainnya pada kemampuan literasi dibagi berdasarkan ketiga tingkatan, sehingga hasil tes diperoleh dengan kategori tinggi mendapatkan hasil rata – rata tesnya yakni 75,67 masuk pada kategori tes tinggi, hasil tes literasi kategori sedang mendapatkan hasil rata – rata 36 masuk pada kategori tes rendah , dan hasil literasi kategori rendah mendapatkan rata – rata 36 dengan kategori tes rendah. Sedangkan pada kemampuan numerasi ini berada pada hasil tes di kategori tinggi dengan hasil rata – ratanya yakni 81,5 masuk dalam kategori tes tinggi, hasil numerasi kategori sedang rata – ratanya 71,5 berada pada kategori tes tinggi, dan hasil numerasi kategori sedang hasil rata – rata 53,7 dengan kategori tes sedang. Simpulan dari keseluruhan penelitian ini, perlu adanya tindak lanjut bagi pendidik kepada peserta didik untuk membantu dalam meningkatkan kemampuan literasi dan numerasi serta kemandirian belajar. Hal tersebut dapat membantu peserta didik untuk bisa menyelesaikan segala kegiatan secara individu tanpa bantuan orang lain. Faktor pendukung dan penghambat menjadi salah satu yang dapat mempengaruhi hasil kemandirian dan kemampuan literasi serta numerasi peserta didik. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Literacy and numeracy skills, Independent learning, students Kemampuan Literasi dan Numerasi, Kemandirian Belajar, Peserta Didik | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Helda Yulistiana Helda | |||||||||
Date Deposited: | 22 Feb 2024 10:29 | |||||||||
Last Modified: | 22 Feb 2024 16:40 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33274 |
Available Versions of this Item
Actions (login required)
View Item |