Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 5E TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VII PADA TEMA TERCEMARNYA LINGKUNGANKU

NURMILA DIAH, ILA (2024) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 5E TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VII PADA TEMA TERCEMARNYA LINGKUNGANKU. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (514kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (465kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (806kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (685kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (38kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text
Ila Nurmila Diah_2281190053_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

Lack of understanding of learning material can cause low learning outcomes. Choosing the right learning model is part of supporting the achievement of learning objectives which can help students understand learning material. One way is by using appropriate and innovative models, such as using the Learning Cycle 5e learning model. This research aims to determine the effect of the Learning Cycle 5e learning model on the learning outcomes of class VII students on the theme of polluting my environment. The research method used is the Quasi Experiment method or pseudoexperiment using two classes, namely one experimental class and one control class, with a pre-test post-test control design. Learning outcomes are measured using multiple choice questions arranged based on levels of cognitive ability and adjusted to the learning objectives, namely 25 questions. Based on the results of the research conducted, it shows that there is an influence of the Learning Cycle 5e learning model on the learning outcomes of class VII students on the theme of polluting my environment. Based on the results of hypothesis testing analysis using the SPSS version 25 program, a sig. (2-tailed) value of 0.004 < 0.05 was obtained, based on the criteria that H0 was rejected and H1 was accepted, so it can be concluded that the Learning Cycle 5e learning model has an effect on learning outcomes Class VII students on the theme of polluting my environment, as evidenced by the achievement of student learning outcomes applied using the Learning Cycle 5e learning model, increased significantly.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSJAIFUDDIN, SJAIFUDDIN196803012002121002
Thesis advisorNESTIADI, ADI0006068810
Additional Information: Kurangnya pemahaman materi pembelajaran dapat menyebabkan rendahnya nilai hasil belajar. Pemilihan model pembelajaran yang tepat merupakan bagian dari pendukung dalam tercapainya tujuan pembelajaran yang dapat membantu peserta didik memahami suatu materi pembelajaran. Salah satunya dengan menggunakan model yang tepat dan inovatif, seperti menggunakan model Pembelajaran Learning Cycle 5e. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Learning Cycle 5e terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII pada tema tercemarnya lingkunganku. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode Quasi Experiment atau eksperimen semu dengan menggunakan dua kelas yaitu satu kelas eksperimen dan satu kelas kontrol, dengan desain pre-test post-test control design. Hasil belajar diukur dengan menggunakan soal pilihan ganda yang disusun berdasarkan tingkatan kemampuan kognitif dan disesuaikan dengan tujuan pembelajaran yaitu sebanyak 25 butir soal. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa ada pengaruh model pembelajaran Learning Cycle 5e terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII pada tema tercemarnya lingkunganku. Berdasarkan hasil analisis uji hipotesis dengan menggunakan program SPSS versi 25 diperoleh nilai sig.(2-tailed) sebesar 0,004 < 0,05, dengan berdasarkan pada kriteria H0 ditolak dan H1 diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Learning Cycle 5e berpengaruh terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII pada tema tercemarnya lingkunganku dengan dibuktikan dari perolehan nilai hasil belajar peserta didik yang diterapkan dengan model pembelajaran Learning Cycle 5e meningkat secara signifikan.
Uncontrolled Keywords: Learning Cycle 5e, Learning Results, Polluted My Environment Learning Cycle 5e, Hasil Belajar, Tercemarnya Lingkunganku
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Q Science > Q Science (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Ila Nurmila Diah
Date Deposited: 26 Feb 2024 11:04
Last Modified: 26 Feb 2024 11:04
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33272

Actions (login required)

View Item View Item