RAHMAWATI, CANTIKA (2024) PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN KODULAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_01.pdf Restricted to Registered users only Download (844kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_02.pdf Restricted to Registered users only Download (375kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_03.pdf Restricted to Registered users only Download (336kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_05.pdf Restricted to Registered users only Download (93kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (338kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Cantika Rahmawati_2225170060_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Cantika Rahmawati_2225170060_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
The purpose of this research is to develop an android-based e-module using codular and to find out the feasibility of developing an android based e- module using kodular to improve the mathematical communication skills of junior high school students. This type of research is research and development using the ADDIE development model consisting of 5 stages namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research was conducted at SMP Negeri 15 Serang City. Data collection techniques use the instruments of interviews, questionnaires and tests. Interviews are conducted before research, used to analyze things that are needed on the ground. The rack is used to determine the validity and practicality, while the tests are used to find out the effectiveness of the product. Based on the study, the results of the validation test of the material expert obtained presentations of 79.16% included in the eligible category, and for the media expert's validation tests obtain the presentation of 78.33% including in the appropriate category. The result of the teacher's practicality test received an average presentation of 77.08% which belonged to the practical category. On the n-gain result based on pre-test and post-test there was an improvement in the student's mathematical communication skills with an n- gain score of 0.4 with moderate interpretation, and for the non-parametric test results using the Wilcoxon test, the result was that the Asymp.Sig. (2-tailed) is 0.000<0.05, so H0 is rejected, meaning that students' mathematical communication skills after using the e-module are better than before using the e-module. This shows that the Android-based e-module learning media is effective to use. Based on the results of this research, it can be concluded that the e-module is suitable for use.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini untuk mengembangkan e-modul berbasis android menggunakan kodular dan untuk mengetahui kelayakan pengembangan e-modul berbasis android menggunakan kodular untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan dengan menggunakan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari 5 tahapan yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 15 Kota Serang. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen wawancara, angket dan tes. Wawancara dilakukan sebelum penelitian, digunakan untuk menganalisis hal-hal yang dibutuhkan di lapangan. Angket digunakan untuk mengetahui kelayakan dan kepraktisan, sedangkan tes digunakan untuk mengetahui keefektifan produk. Berdasarkan penelitian didapatkan hasil uji ahli materi memperoleh presentase sebesar 79,16% termasuk dalam kategori layak, dan untuk uji ahli media memperoleh presentase sebesar 78,33% termasuk dalam kategori layak. Hasil uji kepraktisan guru mendapatkan rata-rata presentase sebesar 77,08% yang termasuk dalam kategori praktis. Hasil uji kepraktisan respon siswa mendapatkan rata-rata presentase sebesar 79,95% termasuk dalam kategori baik artinya e-modul praktis digunakan. Pada hasil n-gain berdasarkan pretest dan posttest terjadi peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa dengan skor n-gain sebesar 0.4 dengan interpretasi sedang, dan untuk hasil uji non parametris dengan menggunakan uji Wilcoxon diperoleh hasil bahwa nilai Asymp.Sig. (2-tailed) adalah 0,000<0,05 maka H0 ditolak artinya kemampuan komunikasi matematis siswa setelah menggunakan e-modul lebih baik dibandingkan sebelum menggunakan e-modul. Hal ini menunjukkan bahwa media pembelajaran e-modul berbasis android efektif untuk digunakan. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa e-modul layak digunakan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | E-Module, Android, Mathematical Communication Ability E-Modul, Android, Kemampuan Komunikasi Matematis | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Cantika Rahmawati | |||||||||
Date Deposited: | 19 Feb 2024 10:04 | |||||||||
Last Modified: | 19 Feb 2024 15:02 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/33143 |
Actions (login required)
View Item |