Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS IMPLEMENTASI METODE JAMA‟ DALAM PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR‟AN DI KELOMPOK B TK PERMATA IBU

WULANDARI, SITI (2024) ANALISIS IMPLEMENTASI METODE JAMA‟ DALAM PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR‟AN DI KELOMPOK B TK PERMATA IBU. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (573kB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (461kB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (190kB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
SITIWULANDARI_2228190015_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Analysis of the Implementation of the Jama' Method in Learning Tahfidz Al-Qur'an Juz 30 at Permata Ibu Kindergarten has an important goal for children, which aims to find out the results of evaluating memorizing Al-Qur'an Juz 30 through the Jama' method, to find out the application of the method jama' in tahfidz Al-Qur'an juz 30 at Permata Ibu Kindergarten, to find out tahfidz learning techniques using the jama' method and to find out the supporting and inhibiting factors for implementing the jama' method in tahfidz learning at Permata Ibu Kindergarten, Bayah District, Lebak Regency. This research uses descriptive research methods with qualitative research. The subjects in this research were early childhood children in group B. Data collection techniques were through observation, extended participation, triangulation, and comprehensive coverage. The results of the data analysis state: 1) The application of the jama' method in tahfidz Al-Qur'an juz 30 at Permata Ibu Kindergarten is good and effectively used as a memorization method. 2) The tahfidz learning technique using the jama' method is good. 3) Supporting factors and inhibiting factors for implementing the jama' method in tahfidz learning at Permata Ibu Kindergarten, the supporting factors are: a) supporting the implementation of tahfidz Al-Qur'an is the support from the foundation, b) the age of the child more mature, c) from time and also the conditions of the teacher and child. Then the inhibiting factors are: a) the obstacle comes from children who lose concentration and get bored easily b) The external factor that becomes an obstacle is the lack of cooperation between teachers and parents because many parents work so they don't take the time to teach tahfidz at home, whereas at school they only have little time.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKusuma Wardhani, Rr. Dina198110022014042001
Thesis advisorSayekti, Tri197503222008122001
Additional Information: Analisis Implementasi Metode Jama‟ dalam Pembelajaran Tahfidz Al�Qur‟an Juz 30 di TK Permata Ibu ini memiliki tujuan yang penting bagi anak, yang bertujuan untuk mengetahui hasil evaluasi hafalan Al-Qur‟an Juz 30 melalui metode Jama‟, untuk mengetahui penerapan metode jama‟ dalam tahfidz Al�Qur‟an juz 30 di TK Permata Ibu, untuk mengetahui teknik pembelajaran tahfidz dengan menggunakan metode jama‟ dan untuk mengetahui faktor pendukung dan faktor penghambat implementasi metode jama‟ dalam pembelajaran tahfidz di TK Permata Ibu Kecamatan Bayah Kabupaten Lebak. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan penelitian kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah anak usia dini kelompok B. Teknik pengumpulan data melalui pengamatan, perpanjangan keikutsertaan, triangulasi, dan kecakupan refensial. Hasil dari analisis data menyatakan : 1) Penerapan metode jama‟ dalam tahfidz Al-Qur‟an juz 30 di TK Permata Ibu sudah baik dan efektif digunakan sebagai metode menghafal. 2) Teknik pembelajaran tahfidz dengan menggunakan metode jama‟ sudah baik. 3) Faktor pendukung dan faktor penghambat implementasi metode jama‟ dalam pembelajaran tahfidz di TK Permata Ibu, untuk faktor pendukungnya yaitu: a) pendukung dalam pelaksanaan tahfidz Al-Qur‟an adalah dengan adanya dukungan dari pihak yayasan, b) adanya usia anak yang sudah lebih dewasa, c) dari waktu dan juga kondisi guru dan anak. Kemudian faktor penghambatnya yaitu: a) penghambat datang dari anak yang hilang konsentrasi dan gampang bosan b) Faktor luar yang menjadi penghambat yaitu kurangnya kerjasama antara guru dengan orangtua karena banyaknya orangtua yang bekerja sehingga tidak menyempatkan waktu untuk mengajari tahfidz dirumah, sedangkan di sekolah hanya memiliki waktu yang sedikit.
Uncontrolled Keywords: Qualitative, Tahfidz Al-Qur'an, Jama' Method. Kualitatif, Tahfidz Al-Qur‟an, Metode Jama‟.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Siti Wulandari
Date Deposited: 13 Feb 2024 14:23
Last Modified: 13 Feb 2024 14:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32955

Actions (login required)

View Item View Item