INDRIYANI, IIN (2024) ANALISIS KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS XI SMAN 1 CIOMAS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_01.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_02.pdf Restricted to Registered users only Download (140kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_03.pdf Restricted to Registered users only Download (94kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_04.pdf Restricted to Registered users only Download (352kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_05.pdf Restricted to Registered users only Download (63kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (30kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Iin Indriyani_2222190001_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) |
Abstract
Speaking is an ability to convey ideas, thoughts, and the speaker intention to the interlocutor. The question of this research is (1) how is the Indonesian speaking skill level XI grade students at SMAN 1 Ciomas? (2) what factors influence Indonesia speaking skills for XI grade students at SMAN 1 Ciomas?. The aim from this research is for (1) determine and describe Indonesian speaking skills XI grade students at SMAN 1 Ciomas, (2) find out and describe factors that influence Indonesia speaking skills XI grade students at SMAN 1 Ciomas. This research uses descriptive qualitative analysis method, data from this research are the results of speaking skills test dan interviews. The source of research data is class XI students at SMAN 1 Ciomas. Researchers found 50 research data with the following data detail; 17 students with adequate speaking skills, 8 students with good speakings skills, and 25 data influencing factors for speaking skills. Analysis of Indonesian speaking skills in class XI students at SMAN 1 Ciomas shows that on average students have speaking skills at a sufficient level. The aspects of understanding and conveying ideas according to context are the two aspects that most students do not master, therefore students are less able to convey statements and ideas that students have in a communicative way. The influencing factors found are the knowledge factor mastery the topic, mental readiness factor, the natural, calm, dan not stiff attidute, body language/gestures, and intonational sound processing factors that influence students speaking skills.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Berbicara merupakan kemampuan untuk menyampaikan gagasan pemikiran, atau maksud pembicara kepada lawan bicara. Pertanyaan dari penelitian ini, yaitu (1) bagaimana tingkat keterampilan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas? (2) apa saja faktor pemengaruh keterampilan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas?. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk (1) mengetahui dan mendeskripsikan keterampilan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas, (2) mengetahui dan mendeskripsikan faktor pemengaruh keterampilan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas. Penelitian ini menggunakan metode analisis deskriptif kualitatif, data dari penelitian ini berupa hasil tes keterampilan berbicara dan wawancara, sumber data penelitian adalah siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas. Peneliti menemukan 50 data penelitian dengan rincian data sebagai berikut: siswa dengan keterampilan berbicara cukup sebanyak 17 data, siswa dengan ketarampilan berbicara baik sebanyak 8 data, dan faktor pemengaruh keterampilan berbicara sejumlah 25 data. Analisis keterampilan berbicara bahasa Indonesia pada siswa kelas XI SMAN 1 Ciomas ini menunjukkan rata-rata siswa memiliki keterampilan berbicara pada tingkatan cukup. Aspek pemahaman dan penyampaian gagasan sesuai konteks menjadi dua aspek yang paling banyak siswa tidak kuasai, karenanya siswa kurang mampu untuk menyampaikan/memberikan pernyataan dan gagasan yang siswa miliki dengan cara yang komunikatif. Faktor pemengaruh yang ditemukan berupa faktor pengetahuan/penguasaan terhadap topik, faktor kesiapan mental, faktor sikap yang wajar, tenang, dan tidak kaku, bahasa tubuh/gestur, dan faktor pengolahan suara/intonasi yang memberikan pengaruh terhadap keterampilan berbicara siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | analysis, Indonesian, factors influencing speaking skills, speaking skills analisis, bahasa Indonesia, faktor pemengaruh keterampilan berbicar, keterampilan berbicara. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia |
|||||||||
Depositing User: | Iin Iindriyani | |||||||||
Date Deposited: | 07 Feb 2024 10:48 | |||||||||
Last Modified: | 12 Feb 2024 10:25 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32848 |
Actions (login required)
View Item |