Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERANCANGAN MODEL MATEMATIKA OPTIMISASI JADWAL TRUK UNTUK BONGKAR MUAT PELABUHAN

MUKARROM, AKHDAN (2024) PERANCANGAN MODEL MATEMATIKA OPTIMISASI JADWAL TRUK UNTUK BONGKAR MUAT PELABUHAN. S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (925kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (523kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (363kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (325kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_Ref..pdf
Restricted to Registered users only

Download (463kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_Lamp..pdf
Restricted to Registered users only

Download (724kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Akhdan Mukarrom_3333200086_CP..pdf
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

Scheduling truck assignments for cargo loading and unloading is crucial for any company, especially those operating in the port industry. To mitigate delivery delays, queue congestion, and hindered cargo handling processes, truck scheduling could be a solution to avoid these issues. The problem at Krakatau International Port, which does not have a schedule for truck loading and unloading activities. This research uses the mathematical model in scheduling trucks for port loading and unloading cargo. The mathematical model created has an objective function of minimizing the number of sessions used, so that there are no process bottlenecks or bottlenecks due to uncontrolled queues. In addition to optimizing truck scheduling to utilize minimal process time, this research also distributes the cargo load evenly among each consignee’s trucks. The optimal truck schedule achieved a minimum cargo handling time of 125 sessions, equivalent to 7 days 19 hours and 30 minutes. Thus, this scheduling approach effectively provides an efficient solution for determining truck schedules for cargo handling at Krakatau International Port.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorADHA ILHAMI, MUHAMMAD198010202006041004
Thesis advisorKURNIAWAN, BOBBY197612132008121001
Additional Information: Penjadwalan penugasan truk untuk bongkar muat kargo merupakan hal yang sangat krusial dalam kegiatan suatu perusahaan, terutama perusahaan yang bergerak dalam bidang kepelabuhanan. Untuk mengurangi terjadinya keterlambatan pengiriman, kemacetan antrian, dan proses bongkar muat yang terhambat, penjadwalan truk dapat menjadi solusi yang dapat digunakan untuk menghindari hal tersebut. Seperti halnya permasalahan yang terdapat di pelabuhan Krakatau International Port yang belum memiliki jadwal untuk kegiatan bongkar muat truk yang ada di pelabuhannya. Penelitian ini menggunakan model matematika dalam melakukan penjadwalan truk untuk bongkar muat pelabuhan. Model matematika yang dibuat memiliki fungsi tujuan dalam meminimumkan jumlah sesi yang digunakan, sehingga tidak terjadinya keterlambatan proses ataupun kemacetan akibat antrian yang tidak terkontrol. Selain menjadwalkan truk untuk dapat menggunakan waktu seminimal mungkin, dalam penjadwalan ini juga menjadwalkan truk berdasarkan jumlah angkutan yang merata di setiap truk milik masing-masing consignee. Jadwal truk yang optimal didapatkan waktu proses bongkar muat yang minimum selama 125 sesi atau 7 hari 19 jam 30 menit. oleh karena itu penjadwalan yang dilakukan mendapatkan solusi yang efektif dalam menentukan jadwal truk untuk bongkar muat kargo di pelabuhan Krakatau International Port
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TS Manufactures
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri
Depositing User: Akhdan Mukarrom Akhdan
Date Deposited: 05 Feb 2024 15:39
Last Modified: 05 Feb 2024 15:39
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32823

Actions (login required)

View Item View Item