ADENIA, ADENIA (2024) MAKNA IDIOMATIK DALAM NASKAH DRAMA "DAG DIG DUG" KARYA PUTU WIJAYA DALAM UPAYA MEMPERKAYA BAHAN AJAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_02.pdf Restricted to Registered users only Download (116kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_03.pdf Restricted to Registered users only Download (332kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_04.pdf Restricted to Registered users only Download (330kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_05.pdf Restricted to Registered users only Download (12kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (230kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Adenia_2222190046_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) |
Abstract
Language is the most important communication tool in human life, with language a person can express feelings, convey thoughts or concepts related to the function of language. Even though it is familiar to use in everyday life, it is not in line with people's understanding of idioms. This is something that needs to be understood and applied to the next generation so that the wider community can understand the meaning of idioms in literary works, one way is in the educational environment. The aim of this research is to describe the idiomatics found in the drama script "Dag Dig Dug" by Putu Wijaya and to compile a drama text module for class XI SMA/Equivalent, which can be prepared by utilizing the results of analysis and research findings. This research uses a qualitative approach by applying descriptive methods in accordance with the research objective, namely describing the idiomatics found in the drama script "Dag Dig Dug" by Putu Wijaya. In the drama script "Dag Dig Dug" by Putu Wijaya there are three acts. Based on the research results, the author found that in the first round there were six idiom data, in the second round there were six idiom data, and in the third round there were ten idiom data. The total number of idioms found was 22 idiom data, and the entire idiom construction was included in the phrase construction in the drama script "Dag Dig Dug" by Putu Wijaya. The types of idioms found can be detailed in the form of full idiom types totaling eleven data, namely fighting against each other, fireworks, humble, straightforward, tangled thread, handkerchief, wasting time, mercenary, stubborn, stubborn, and impudent. And there are eleven types of idioms, namely spoiled brain, lost money, sweet talk, coffin, saving time, dead day, early morning, scratched ears, old Bangka, lacking brain, sour face. Furthermore, based on the results of the analysis that has been carried out, the results of this research analysis can be used to develop teaching modules for learning Indonesian by analyzing the content and language of drama scripts, thereby utilizing the results of the analysis of findings in an effort to enrich teaching materials in schools.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Bahasa menjadi alat komunikasi terpenting dalam kehidupan manusia dengan bahasa seseorang dapat mengungkapkan perasaan, menyampaikan pikiran ataupun konsep yang berkaitan dengan fungsi bahasa. Walaupun familier digunakan dalam kehidupan sehari-hari, hal itu tidak sejalan lurus dengan pemahaman masyarakat mengenai idiom. Hal yang perlu dipahami dan terapkan pada generasi berikutnya agar masyarakat luas bisa mengerti maksud dari makna idiom dalam karya sastra, salah satu caranya yaitu di lingkungan pendidikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan idiomatik yang ditemukan dalam naskah drama "Dag Dig Dug" Karya Putu Wijaya dan menyusun modul teks drama dikelas XI SMA/Sederajat, yang dapat disusun dengan memanfaatkan hasil analisis dan temuan penelitian. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menerapkan metode deskriptif yang sesuai dengan tujuan penelitian yaitu mendeskripsikan idiomatik yang ditemukan dalam naskah drama "Dag Dig Dug" Karya Putu Wijaya. Dalam naskah drama "Dag Dig Dug" Karya Putu Wijaya terdapat tiga babak didalamnya. Berdasarkan hasil penelitian, penulis menemukan pada babak satu berjumlah enam data idiom, babak kedua terdapat enam data idiom, dan pada babak ketiga terdapat sepuluh data idiom. keseluruhan idiom yang ditemukan berjumlah 22 data idiom, dan keseluruhan konstruksi idiom masuk dalam konstruksi frasa dalam naskah drama "Dag Dig Dug" Karya Putu Wijaya. Jenis idiom yang ditemukan dapat diperinci berupa jenis idiom penuh berjumlah sebelas data yaitu adu domba, kembang api, rendah hati, terus terang, benang kusut, sapu tangan, buang-buang waktu, mata duitan, keras kepala, kepala batu, dan kurang ajar. Dan jenis idiom sebagian berjumlah sebelas data yakni otak manja, uang merosot, bicara manis-manis, peti mati, hemat waktu, hari mati, pagi buta, lecet kuping, tua Bangka, otak kurang, muka masam. Selanjutnya berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan hasil analisis penelitian ini dapat dimanfaatkan untuk menyusun modul ajar pada pembelajaran Bahasa Indonesia dengan menganalisis isi dan kebahasaan naskah drama, dengan ini memanfaatkan hasil analisis temuan dalam upaya untuk memperkaya bahan ajar di sekolah. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Idiomatic Meaning, Drama Script Dag Dig Dug by Putu Wijaya, Teaching Module. Makna Idiomatik, Naskah Drama Dag Dig Dug Karya Putu Wijaya, Modul ajar. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia |
|||||||||
Depositing User: | Adenia Ade Nia | |||||||||
Date Deposited: | 30 Jan 2024 14:14 | |||||||||
Last Modified: | 02 Feb 2024 15:05 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32599 |
Actions (login required)
View Item |