Aprilla, Mila (2023) PERAN GURU DALAM MENUMBUHKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI SMA NEGERI 6 PANDEGLANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Mila Aprilla_2290190063_fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (BAB 1)
Mila Aprilla_2290190063_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB 2)
Mila aprilla_2290190063_02.pdf Restricted to Registered users only Download (344kB) |
|
Text (BAB 3)
Mila aprilla_2290190063_03.pdf Restricted to Registered users only Download (170kB) |
|
Text (BAB 4)
Mila aprilla_2290190063_04.pdf Restricted to Registered users only Download (951kB) |
|
Text (Referensi)
Mila Aprilla_2290190063_reff.pdf Restricted to Registered users only Download (245kB) |
|
Text (lampiran)
Milla Aprila_2290190063_lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (turnitin)
Mila Aprilla_2290190063_Turnitin.pdf Restricted to Registered users only Download (29MB) |
|
Text (BAB 5)
Mila Aprilla_2290190063_05.pdf Restricted to Registered users only Download (87kB) |
Abstract
Teachers play a very important role in improving the quality of learning, especially in terms of fostering learning motivation in students, because teachers are the main pillars in learning and learning at school. This research aims to describe the role of teachers in fostering student learning motivation in sociology subjects at SMA Negeri 6 Pandeglang. The research method used is a qualitative descriptive approach. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and documentation techniques. Data analysis techniques use data collection, data reduction, data presentation and data conclusion. The subjects or informants in this research were the Principal of SMA Negeri 6 Pandeglang, the Sociology Teacher of SMA Negeri 6 Pandeglang, the students of SMA Negeri 6 Pandeglang. In this research using humanistic learning theory, by using this theory the role of sociology teachers at SMA Negeri 6 Pandeglang has succeeded in becoming: (1) Sociology teachers approach students as motivators, (2) Sociology teachers are able to create activities that involve students in class as dynamics, (3) Sociology teachers use interesting learning media as facilitators. The obstacle for sociology teachers in motivating students lies in the students' own focus in learning. This is a solution provided by sociology teachers by providing learning methods that are interesting and liked by students, and can provide space for students to approach.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Guru sangat berperan penting dalam hal meningkatkan kualitas pembelajaran terutama dalam hal menumbuhkan motivasi belajar pada siswa, karena guru merupakan tiang utama di sekolah dalam belajar dan pembelajaran. Dalam penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Peran Guru Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi di SMA Negeri 6 Pandeglang. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif jenis pendekatan deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penyimpulan data. Subjek atau informan dalam penelitian ini adalah Kepala SMA Negeri 6 Pandeglang, Guru Sosiologi SMA Negeri 6 Pandeglang, Siswa-siswi SMA Negeri 6 Pandeglang. Dalam penelitian ini menggunakan teori belajar humanistik, dengan menggunakan teori ini peran guru sosiologi di SMA Negeri 6 Pandeglang telah berhasil menjadi : (1) Guru sosiologi melakukan pendekatan dengan siswa sebagai motivator, (2) Guru sosiologi mampu menciptakan aktivitas yang melibatkan siswa dalam kelas sebagai dinamikator, (3) Guru sosiologi menggunakan media pembelajaran yang menarik sebagai fasilitator. Hambatan guru sosiologi dalam memotivasi siswa terdapat pada fokus siswa itu sendiri dalam pembelajaran, hal tersebut adanya solusi yang diberikan oleh guru sosiologi dengan cara memberikan metode pembelajaran yang menarik dan disenangi oleh siswa, dan dapat memberikan ruang pendekatan bagi siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Teacher's Role, Learning Motivation, Sociology. Peran Guru, Motivasi Belajar, Sosiologi. | |||||||||
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Mila Aprilla | |||||||||
Date Deposited: | 29 Jan 2024 10:21 | |||||||||
Last Modified: | 29 Jan 2024 10:21 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32524 |
Actions (login required)
View Item |