SHYAM BACHTIAR, JANU (2023) PENGARUH TINGKAT KESEJAHTERAAN KELUARGA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI DI SMAN 19 KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text (BAB II KAJIAN TEORITIK)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_02.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) |
|
Text (BAB III METODOLOGI PENELITIAN)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_03.pdf Restricted to Registered users only Download (301kB) |
|
Text (BAB IV HASIL DAN PEMBAHASAN)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_04.pdf Restricted to Registered users only Download (642kB) |
|
Text (BAB V KESIMPULAN DAN SARAN)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_05.pdf Restricted to Registered users only Download (167kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (182kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (COVER S/D BAB 1 + DAFTAR PUSTAKA)
JANU SHYAM BACHTIAR_2290190025_01.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This research aims to determine the influence of the level of family welfare on student learning achievement in Sociology subjects at SMAN 19 Kabupaten Tangerang Regency. The approach used in this research is a quantitative approach with a correlation method and using simple linear regression testing. This method is used to determine the influence between variable Based on this population, the researcher carried out a purposive sampling technique to determine a research sample of two classes with a total sample of 69 respondents. Data collection techniques include distributing questionnaries, interviews and documentation. The results of research based on linear regression analysis show that the regression equation is Ŷ = 90,671 – 0,027X, so that an r2 value of 0,005 or 0,5% is obtained. This shows that there is a negative and insignificant influence on the level of family welfare on student learning achievement in sociology subjects at SMAN 19 Kabupaten Regency it was 0,5%. This in supported by interview results which show that students from disadvantaged family actually have good learning achievements. Based on the analysis of the stages of a prosperous family according to the BKKBN the majority of students are in the prosperous family category 3, then based on the analysis of learning achievement the respondents is in the high achievement category, and based on the analysis of Maslow’s hierarchy of needs theory, students go to school to feel secure about their future and students go to school to get good achievements so as to improve their social status.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh tingkat kesejahteraan keluarga terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran sosiologi di SMAN 19 Kabupaten Tangerang. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan metode korelasi dan menggunakan pengujian regresi linear sederhana. Metode ini digunakan untuk mengetahui pengaruh antara variabel X dan variabel Y. Populasi penelitian ini terdiri dari siswa kelas XI IPS tahun ajaran 2022/2023 sebanyak 209 siswa. Berdasarkan populasi tersebut peneliti melakukan teknik purposive sampling untuk menetapkan sampel penelitian sebanyak dua kelas dengan total sampel sebanyak 69 responden. Teknik pengumpulan data melalui penyebaran angket, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian berdasarkan analisis regresi linear didapatkan persamaan regresinya yaitu Ŷ = 90,671 – 0,027X sehingga diperoleh nilai r2 sebesar 0,005 atau 0,5%, hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh negatif dan tidak signifikan tingkat kesejahteraan keluarga terhadap prestasi belajar siswa pada mata Pelajaran sosiologi di SMAN 19 Kabupaten Tangerang sebesar 0,5%. Hal ini didukung oleh hasil wawancara yang menunjukkan bahwa siswa yang berasal dari keluarga kurang mampu justru memiliki prestasi belajar yang baik. Berdasarkan analisis tahapan keluarga sejahtera menurut BKKBN, mayoritas responden berada pada kategori keluarga sejahtera 3, kemudian berdasarkan analisis prestasi belajar responden berada pada kategori prestasi tinggi, dan berdasarkan analisis teori hierarki kebutuhan Maslow siswa bersekolah untuk merasa aman akan masa depannya dan siswa bersekolah untuk mendapatkan prestasi yang baik sehingga dapat meningkatkan status sosialnya. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Level of Family Welfare, Learning Achievement, Basic Needs, Psychological Needs, Maslow’s Hierarchy Theory Tingkat Kesejahteraan Keluarga, Prestasi Belajar, Kebutuhan Dasar, Kebutuhan Psikologis, Teori Hierarki Maslow | |||||||||
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Mr JANU SHYAM BACHTIAR | |||||||||
Date Deposited: | 24 Jan 2024 14:27 | |||||||||
Last Modified: | 25 Jan 2024 10:20 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32500 |
Actions (login required)
View Item |