Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Praktik Modal Masyarakat dalam Keberlanjutan Pendidikan Anak di Desa Cigondang, Kecamatan Labuan, Kabupaten Pandeglang.

Gustiana, Fika (2023) Praktik Modal Masyarakat dalam Keberlanjutan Pendidikan Anak di Desa Cigondang, Kecamatan Labuan, Kabupaten Pandeglang. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (176kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (217kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (751kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (107kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FikaGustiana_2290190062_Turnitin.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26MB) | Request a copy
[img] Text
Fika Gustiana_2290190062_FullTtext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
Fika Gustiana_2290190062_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (836kB) | Request a copy

Abstract

In continuing the education of children, parents need capital to meet all needs, especially at the university level, both economic capital, social capital, cultural capital and symbolic capital. This study uses Pierre Bourdieu's practice by focusing on the capital owned or used by parents to continue children's education to the tertiary level. This study used a qualitative approach using the case study method. Data collection techniques are carried out by observation, interviews, and documentation. In this study, it was found that capital plays an important role in continuing children's education to the university level. Parents who have the capital to contribute to the sustainability of education is asocial practice carried out by parents, namely social practices related to ways that children can meet the needs of life, so that parents can be able to contribute to the sustainability of education.Meet the educational needs of children and control the survival of children. The results showed that parents who continued their children's education to the university level used the capital stated by Bourdieu regarding social capital, economic capital, cultural capital and symbolic capital but with different portions in each of the capitals used by parents. The most dominant forms of capital used by parents in the sustainability of children's education in Cigondang Village are economic capital and cultural capital.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHaryono, Haryono197511282023211003
Thesis advisorSetiawan, Rizki198511082015041001
Additional Information: Dalam melanjutkan pendidikan anak orang tua memerlukan modal untuk memenuhi semua kebutuhan terutama pada jenjang perguruan tinggi, baik modal ekonomi, modal sosial, modal budaya dan modal simbolik. Penelitian ini menggunakan teori Praktik Pierre Bourdieu dengan memfokuskan pada modal yang dimiliki atau digunakan orang tua untuk melanjutkan pendidikan anak ke jenjang perguruan tinggi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa modal sangat berperan penting dalam melanjutkan pendidikan anak ke jenjang perguruan tinggi. Orang tua yang memiliki modal untuk berkontribusi dalam keberlanjutan pendidikan merupakan suatu praktik yang dilakukan oleh orang tua, yaitu praktik sosial yang berkaitan dengan cara-cara agar anak dapat terpenuhi kebutuhan hidupnya, sehingga orang tua dapat memenuhi kebutuhan pendidikan anaknya dan mengontrol kelangsungan hidup anaknya. Hasil penelitian menunjukan bahwa orang tua yang melanjutkan pendidikan anaknya sampai ke jenjang perguruan tinggi menggunakan modal yang dikemukakan oleh Bourdieu mengenai modal sosial, modal ekonomi, modal budaya dan modal simbolik namun dengan porsi yang berbeda-beda padasetiap modal-modalnya yang digunakan oleh orang tua. Bentuk modal yang paling dominan digunakan oleh orang tua dalam keberlanjutan pendidikan anak di Desa Cigondang adalah modal ekonomi dan modal budaya.
Uncontrolled Keywords: Pierre Bourdieu, Capital, Continuing Education. Pierre Bourdieu,Modal, Keberlanjutan Pendidikan.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HM Sociology
L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi
Depositing User: Fika FG Gustiana
Date Deposited: 24 Jan 2024 11:17
Last Modified: 26 Jan 2024 23:19
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32425

Actions (login required)

View Item View Item